Bezsenność  Jest 16 produktów.

Bezsenność jest zaburzeniem snu, które wbrew pozorom nie polega jedynie na trudnościach z zasypianiem, ale także na zaburzeniu prawidłowego rytmu, głębokości oraz czasu trwania snu. Kiedy jest on niespokojny, przerywany i płytki, nie może zaspokoić potrzeb regeneracji zmęczonego organizmu, co skutkuje zarówno chronicznym przemęczeniem, znużeniem i osłabieniem, jak i silnym napięciem emocjonalnym i nerwowością. 

Co może powodować bezsenność?

Niegdyś problem bezsenności dotyczył przede wszystkim osób starszych. Dzisiaj wskutek zmiany stylu życia, coraz więcej bardzo młodych osób szuka pomocy w walce z nieprawidłowym rytmem snu. Najczęstszymi przyczynami bezsenności są czynniki zewnętrzne, taki jak upał, hałas czy ostre światło. Nierzadko za tym problemem stoją jednak również różnego rodzaju lęki, stany depresyjne, stres, konflikty z innymi osobami i dolegliwości, takie jak chociażby nocne parcie na mocz. Bezsenność pojawia się także po spożyciu zbyt dużej ilości kofeiny, alkoholu i niektórych leków. Istnieją również inne czynniki zwiększające ryzyko wystąpienia problemów ze snem, a należy do nich przede wszystkim praca w systemie zmianowym, podróżowanie pomiędzy strefami czasowymi, menopauza oraz zdiagnozowane zaburzenia depresyjne.

Jak zwalczyć bezsenność?

Walkę z bezsennością warto oprzeć na tak zwanej odpowiedniej higienie snu, czyli unikaniu spożywania kofeiny na co najmniej 6 godzin przed położeniem się do łóżka, rezygnacji z nadmiernego wysiłku fizycznego na trzy godziny przed snem czy też unikaniu korzystania z intensywnych źródeł światła, czyli  komputera oraz telewizora. Dobre efekty daje także kontrolowanie bodźców, czyli skojarzenie łóżka z sennością poprzez korzystanie z niego tylko do snu, unikanie drzemek w ciągu dnia i układanie się wyłącznie wtedy, kiedy czujemy się naprawdę śpiący. Bezsenność pomaga zwalczyć również regularne kładzenie się spać, zwiększenie ogólnej aktywności fizycznej i unikanie konfliktów oraz napięć. Z kolei stres nagromadzony w ciągu dnia można redukować za pomocą odpowiednich preparatów ziołowych lub herbat na uspokojenie, zażywanych na dwie, trzy godziny przed snem. 

O spokojny, zdrowy i głęboki sen należy dbać już na kilka godzin przed położeniem się do łózka, a w przypadku nawracających problemów z zasypianiem całkowicie zmienić swoje nawyki, dbając o odpowiednią ilość ruchu i unikanie niepotrzebnych napięć. Doraźnie warto sięgnąć także po preparaty z melatoniną, które w naturalny sposób skracają czas potrzebny na zaśnięcie.