Alergia — z czego wynika i jak się przed nią bronić?

Alergia to dolegliwość, która wraz z upływem lat dotyka coraz szerszą grupę osób. Osoby uczulone mogą odczuwać dyskomfort, będąc w pobliżu zwierząt, pyłków, roztoczy, a nawet po zjedzeniu konkretnych pokarmów. Kaszel, kichanie, łzawienie oczu oraz poczucie duszności mogą być ograniczane lub całkowicie wyciszane poprzez odpowiednio dobrane preparaty. Jakie naturalne środki ułatwiają walkę z alergią?

Alergia — objawy i niepokojące symptomy

Alergia to reakcja układu immunologicznego na określony alergen. Jej podłoże nie jest jednak do końca poznane. W niektórych przypadkach dolegliwość ma ścisły związek z psychiką. Alergicy mogą odczuwać dyskomfort, nawet gdy jedynie pomyślą lub zobaczą drzewa czy zwierzęta, na które są uczuleni.

Do najważniejszych oznak reakcji alergicznej należą:

  • łzawienie,
  • suchość gałki ocznej,
  • wysypka na ciele (która może przekształcić się w atopowe zapalenie skóry),
  • kaszel i uczucie duszności,
  • problemy z układem pokarmowym, np. wzdęcia, nudności,
  • silna potrzeba kichania.

Alergia na roztocza

Wielu alergików zmaga się z popularną alergią na roztocza. W tym przypadku alergenem okazują się drobne pajęczaki, niewidoczne gołym okiem. Zamieszkują one każde domostwo, a ich obecność jest niegroźna dla przeciętnego człowieka. Osoby dotknięte takim uczuleniem muszą przestrzegać częstego sprzątania pomieszczeń oraz ich prawidłowej wentylacji. Mogą również sięgnąć po naturalne sposoby, które zminimalizują objawy uczulenia. 

Alergia sezonowa — kogo może dotknąć?

Alergia sezonowa najczęściej pojawia się w okresie letnim oraz wiosennym. Uczulenie występuje przy zetknięciu organizmu z alergenem, który jest obecny jedynie w określonym czasie. Czynnikami drażniącymi może być niemalże wszystko, dlatego osoby zmagające się z alergią często skarżą się na znacznie obniżony komfort życia.

Alergia na pyłki

Pyłki traw, drzew czy roślin to jeden z najczęstszych alergenów, które wywołują uczulenia w trakcie ciepłych miesięcy. Alergicy mogą wówczas odczuwać drapanie w gardle, kaszel oraz łzawienie oczu po wyjściu na zewnątrz. W zaawansowanych przypadkach ulgę przynoszą jedynie leki na alergię. Gdy dotykają nas pierwsze, łagodne symptomy, możemy skorzystać z naturalnych sposobów na uczulenie.

Suplementy diety na alergię — w jaki sposób przynoszą ulgę?

Alergia atakuje układ immunologiczny. Z tego względu w walce z nią pomocne mogą okazać się suplementy diety, które wspierają odporność. Stanowią one barierę przed uczuleniami, która zapobiega reakcjom alergicznym lub minimalizuje ich objawy. Odpowiednio dobrane preparaty są wsparciem także dla układu pokarmowego, który również cierpi przez alergeny.

Po suplementy na alergię można sięgnąć przede wszystkim wtedy, gdy nasz tryb życia odbiega od ideału. Wśród czynników zwiększających ryzyko uczulenia znajdują się:

  • przewlekły stres
  • zmniejszona odporność ze względu na niekorzystne warunki pogodowe
  • zmęczenie organizmu, brak odpowiedniego wypoczynku
  • nieprawidłowa dieta

Po które preparaty warto sięgnąć?

Aby suplementacja przyniosła najlepsze efekty, niezbędne jest odpowiednie dobranie preparatu. Warto wykonać badania krwi i ustalić, czy w naszym organizmie nie występują niedobory witamin oraz minerałów. Na jakie produkty mogą zdecydować się osoby z alergią?

Czarnuszka

Roślina ta stała się sprzymierzeńcem rzeszy alergików. Włączenie jej do codziennego diety pozwala dostarczyć do organizmu dawkę pożądanych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dzięki nim procesy zatrzymujące reakcje alergiczne mogą przebiegać szybciej i sprawniej, powstrzymując uczulenie. Co więcej, substancje obecne w czarnuszce działają rozkurczowo na oskrzela, dlatego łagodzą kaszel i ułatwiają oddychanie.

Przyczyną alergii mogą być pasożyty zamieszkujące organizm. Olej z czarnuszki pomaga w ich usunięciu, likwidując szkodniki i złożone przez nie jaja. Oddziałuje na układ odpornościowy i wspiera ciało w walce z uczuleniem, stopniowo zmniejszając jego symptomy.

Kwercertyna

Ten flawonoid to środek dobrze rozpoznawalny wśród osób zmagających się z alergią. Hamuje uwalnianie się histaminy, tym samym minimalizując objawy uczulenia. Regularne przyjmowanie preparatu obniża szansę na wystąpienie reakcji. Warto rozważyć jej użytkowanie także wtedy, gdy symptomy alergii już się pojawią. Dobrze radzi sobie z łzawiącymi oczami, uciążliwym kaszlem czy zmianami skórnymi. Naturalny środek może skutecznie ograniczyć uczulenie, jednocześnie nie wywołując negatywnych efektów ubocznych.

Spirulina

Podobnie jak kwercertyna, algi te ograniczają wytwarzanie histaminy i minimalizują objawy alergii. Odnajdują się szczególnie dobrze przy redukowaniu symptomów występującego już uczulenia. Najlepsze rezultaty odczują osoby, które zmagają się z nieżytem nosa, łzawiącymi oczami oraz kaszlem. Spirulina wycisza reakcję alergiczną organizmu, dlatego bywa stosowana np. przez właścicieli zwierząt, którzy są uczuleni na sierść pupili.

Colostrum

Substancje zawarte w siarze działają antyhistaminowo, zmniejszając jej wydzielanie. Za te właściwości odpowiadają przede wszystkim immunoglobuliny, które łagodzą objawy alergików. Colostrum wykazuje pozytywny wpływ również na układ pokarmowy, który lepiej znosi symptomy alergii.

Wapń

To pierwiastek, o którym powinniśmy pomyśleć w pierwszej kolejności, gdy tylko zauważymy oznaki uczulenia. Jest stosowany przy stanach zapalnych i alergicznych. Wpływa na przepuszczalność naczyń krwionośnych i łagodzi reakcję organizmu. Alergicy szukający przyczyn swoich dolegliwości zdrowotnych powinni zbadać poziom wapnia i upewnić się, że nie występują u nich niedobory.

Magnez

Na braki magnezu narażone są przede wszystkim osoby, które piją znaczne ilości kawy lub herbaty. Tracenie pierwiastka może być spowodowane również przewlekłym stresem i niewystarczającym odpoczynkiem. Przyjmowanie go przynosi ulgę przy zmianach skórnych wywołanych reakcją alergiczną oraz hamuje objawy uczulenia.

W jakiej formie przyjmować suplementy diety na alergię?

Preparaty hamujące alergię należy stosować jako uzupełnieniem diety. Z tego względu suplementy powinny być wygodne w przyjmowaniu, tak, by ich codzienne użytkowanie nie stanowiło problemu. Warto także zwrócić uwagę na przyswajalność, jaką charakteryzuje się wybrana forma produktów. To ona decyduje o tym, jak szybko zauważymy pierwsze efekty.

Olej i płynne formy substancji

Po płynne formy suplementów powinni sięgnąć szczególnie ci, którzy nie mogą lub nie chcą przełykać tabletek. Największą popularnością cieszy się olej z czarnuszki, który swoje właściwości zawdzięcza naturalnemu pochodzeniu. Przyjmowanie niewielkich ilości tak przygotowanego produktu pozwala zaopatrzyć organizm w nienasycone kwasy tłuszczowe i zminimalizować alergię. Dodatkowo płynna formuła wyróżnia się wysokim przyswajaniem, dzięki czemu rezultaty suplementacji mogą być widoczne już po kilku tygodniach stosowania.

Tabletki i kapsułki

To najbardziej rozpowszechniona forma stosowania suplementów diety. Substancje zamknięte w drobnych powłokach nie sprawiają trudności podczas stosowania, dlatego mogą być bezproblemowo włączone do codziennej rutyny. Co więcej, taka postać nie stwarza ryzyka przypadkowego przedawkowania produktu. W każdej kapsułce znajdują się precyzyjnie odmierzone dawki, które należy przyjmować zgodnie z zaleceniami producenta.

Bibliografia
  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17928798/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23855426/
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6273625/
  4. https://www.healthline.com/nutrition/10-proven-benefits-of-spirulina#TOC_TITLE_HDR_2

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych