Glutamina - działanie, przeciwwskazania, zastosowanie

Glutamina - działanie, przeciwwskazania, zastosowanie

Glutamina nie bez powodu jest suplementem, po który sięga coraz więcej osób. Wykazuje bardzo wiele pozytywnych właściwości, które usprawniają pracę całego organizmu. Z tego powodu używana jest nie tylko przez sportowców, ale też przez osoby niećwiczące, które chcą zadbać o własne zdrowie. Suplementacja glutaminy ma ogromne znaczenie, ponieważ zapotrzebowanie na nią wzrasta w określonych sytuacjach. Stres, choroby, aktywność fizyczna i przeciążenie organizmu to sytuacje, z którymi boryka się wiele osób. To równocześnie powód, by sięgnąć po ten produkt.

Glutamina - co to jest

Glutamina jest jednym z aminokwasów budujących białka. Zalicza się ją do aminokwasów endogennych, czyli tych, które są wytwarzane samodzielnie przez organizm człowieka. Z tego powodu mogłoby się wydawać, że nie trzeba dostarczać jej z pożywieniem. Niestety u wielu osób (szczególnie aktywnych fizycznie lub umysłowo) podaż glutaminy jest zbyt niska w stosunku do zapotrzebowania. Dlatego też jej niedobory są coraz częstszym problemem wielu osób.

Sama glutamina stanowi składnik białek, a zatem jest budulcem tkanek. Odgrywa również szereg innych istotnych funkcji w organizmie.

Glutamina - właściwości i działanie

Glutamina pozytywnych właściwości wykazuje naprawdę wiele. Z punktu widzenia sportowców najważniejsza jest jednak jej zdolność do budowania białek mięśniowych. Dzięki zwiększaniu produkcji azotu, komórki mięśniowe mają stworzone idealne warunki do przyspieszonego wzrostu. Równocześnie glutamina zmniejsza katabolizm mięśniowy. Staje się bowiem dodatkowych źródłem paliwa dla organizmu, dzięki czemu podczas wysiłku fizycznego nie są wyczerpywane rezerwy, które służą do budowy mięśni. Innymi słowy, energia dostarczana jest na bieżąco, nie zaś pobierana ze zgromadzonej masy mięśniowej. Z tego samego powodu zwiększa się ogólna wytrzymałość organizmu. Glutamina umożliwia dłuższe ćwiczenia, dzięki dostarczaniu paliwa do mięśni. Chroni również przed utratą glikogenu mięśniowego.

Z punktu widzenia osób aktywnych fizycznych glutamina ma jeszcze inne cenne właściwości. Zapobiega przetrenowaniu oraz zakwaszeniu organizmu nawet podczas intensywnych czy długich cykli treningowych.

Nie tylko sportowcy mogą skorzystać na suplementacji glutaminą. Aminokwas ten zwiększa bowiem odporność organizmu na choroby. Zwiększa produkcję glutationu, który jest naturalnym przeciwutleniaczem. Dzięki temu poprawia się funkcjonowanie układu odpornościowego.

Glutamina ma również wpływ na układ pokarmowy, a dokładniej - poprawia funkcjonowanie jelit. Łagodzi skutki nierzadko rygorystycznych lub obfitych diet. Co więcej, stabilizuje także poziom cukru we krwi Tłumi działanie insuliny, dlatego gdy spada cukier we krwi, glutamina jest w stanie zapobiec dalszym spadkom. Z tego samego powodu aminokwas ten zmniejsza chęć sięgania po słodycze i słodkie napoje. Stabilizując poziom cukru we krwi, zapobiega napadom głodu.

Glutamina jest bardzo dobrym suplementem dla osób, które są zmuszone do dużego wysiłku umysłowego. Jej koncentracja w mózgu jest bardzo wysoka, dlatego polepsza jego funkcjonowanie. Co więcej, stanowi dla niego zastępcze paliwo zamiast glikozy.

Układ krwionośny to kolejny obszar działania glutaminy. Aminokwas stanowi źródło energii dla mięśnia sercowego, a także reguluje ciśnienie tętnicze.

Nie mniej istotną właściwością glutaminy jest jej zdolność do wspomagania gojenia się ran. To ona uczestniczy w procesie syntezy protein w tkance łącznej, a wysoki poziom glutaminy przyspiesza go. Dzięki temu tkanki regenerują się znacznie szybciej.

Glutamina - zastosowanie i dawkowanie

Glutamina jest tym związkiem, który powinien być dawkowany zależnie od "stażu" i aktywności fizycznej lub umysłowej. Osoba początkująca powinna zacząć od niewielkiej dobowej dawki, mianowicie ok. 10 g, które można rozbić na dwie lub trzy porcje. Najlepiej przyjmować ją na czczo oraz po treningu. Osoby zaawansowane natomiast mogą zwiększyć dawkę od 10 g do 40 g, jednak wymaga to podzielenia dawek na równe porcje. Jednorazowo dawka nie powinna przekraczać 10 g. Jeśli glutamina ma być wsparciem podczas diet redukcyjnych, można ją stosować zarówno przed, jak i po wysiłku fizycznym.

Glutamina - przeciwwskazania i skutki uboczne

Glutamina z zasady jest bezpiecznym suplementem diety. Wynika to z tego, że aminokwas występuje naturalnie w organizmie i jest przez niego wytwarzany. A jednak nie zaleca się stosować zewnętrznej suplementacji osobom cierpiącym na niewydolność nerek lub u diabetyków. W ich przypadku zwiększenie dawki glutaminy jest możliwe wyłącznie po kontakcie z lekarzem. Chorzy na cukrzycę, epilepsję, alergię na glutaminian sody, a także cierpiące na choroby wątroby również nie powinny suplementować glutaminy.

Dotychczas nie wykazano żadnych skutków ubocznych przyjmowania glutaminy. Podawanie jej można uznać za bezpieczne dla zdrowia, o ile nie przekracza się zalecanej dawki. Nadmiar aminokwasu może bowiem zaszkodzić. Jednakże sama suplementacja może być korzystna w wielu sytuacjach, w tym i podczas chemioterapii oraz podczas ekspozycji na promieniowanie.

Powiązane produkty

Udostępnij ten wpis

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz