Jak wzmocnić odporność, czyli co sprawi, że będziemy chorować rzadziej?

Układ odpornościowy człowieka to niezwykle złożona struktura, której zadaniem jest zwalczanie chorobotwórczych wirusów i bakterii. Odporność organizmu jest czymś, z czym przychodzimy na świat, a także czymś, co zdobywamy w sposób naturalny oraz sztuczny. Budują ją szczepienia, mleko matki oraz przebyte dotychczas choroby. Na odporność nabytą możemy również wpływać poprzez aktywną troskę o swoje zdrowie. Warto pamiętać jednak, że jest to działanie wymagające czasu oraz różnorodnych działań - odporności nie zbudujemy w ciągu tygodnia, czy miesiąca, budujemy ją latami. 

Jak wzmocnić odporność?

Pierwszy krok ku wzmocnieniu odporności to zmiana stylu życia obejmująca jego różne aspekty. Powtarzane przez wielu hasła "zdrowa dieta i aktywny tryb życia" stanowią klucz do efektywnej pracy układu immunologicznego. Najważniejsza z tych dwóch wydaje się natomiast zdrowa dieta, oparta na opracowanej przez WHO piramidzie żywienia. U jej podstawy znajdziemy przede wszystkim bogate w witaminy i minerały warzywa oraz owoce, a także produkty zbożowe. W rzeczywistości dobra dieta, to dieta zbilansowana, dostarczająca organizmowi różnorodnych składników odżywczych. Istotne jest także picie dużej ilości wody oraz odpowiednie spożywanie posiłków - w regularnych odstępach czasu oraz w niedużych ilościach. Efekty stosowania zdrowego jadłospisu odczujemy bardzo szybko. W pierwszej kolejności obserwując usprawnioną pracę układu trawiennego oraz lepszą kondycję skóry czy włosów. Drugim istotnym czynnikiem wzmacniania odporności jest aktywność fizyczna. Codzienna dawka ruchu, zwłaszcza na świeżym powietrzu pozwala zadbać o ogólną kondycję całego ciała. W tym przypadku liczy się regularność. Ćwiczenia nie muszą być intensywne, powinny być natomiast wykonywane skrupulatnie każdego dnia. 

Jak dbać o układ odpornościowy?

O układ odpornościowy zadbamy zdrową dietą i regularną aktywnością fizyczną. To jednak nie wszystko, czego potrzebuje układ immunologiczny do jak najlepszego pełnienia swojej funkcji. Duże znaczenie ma tutaj także odpowiednia ilość snu i wypoczynku, niezbędnego do regeneracji organizmu oraz zredukowania efektów stresu. Zaleca się zażywanie snu nieprzerwanego, trwającego minimum 7 godzin oraz odbywającego się w określonych warunkach - w zaciemnionym, cichym miejscu, w temperaturze nie wyższej niż 19 stopni Celsjusza. Organizm nie powinien być również przegrzewany. Należy unikać częstego przebywania w cieple, a nawet hartować organizm podczas spacerów czy przy pomocy chłodnych kąpieli. Warto ograniczyć też używki, takie jak kawa, papierosy czy alkohol, które są dla naszego ciała źródłem szkodliwych toksyn. Silne działanie wzmacniające odporność wykazują także prebiotyki oraz błonnik, które wspierają organizm od środka. Dzięki temu, że wpływają pozytywnie na florę bakteryjną jelit, pomagają nam chronić się przed drobnoustrojami, wirusami oraz toksynami, zapobiegając ich wchłanianiu.

Naturalne sposoby na odporność

Istnieje wiele naturalnych produktów spożywczych, którym przypisuje się działanie korzystne względem budowania odporności. Są wśród nich przede wszystkim artykuły bogate w antyoksydanty, witaminy i minerały, a także różnego typu substancje o właściwościach przeciwbakteryjnych, antywirusowych czy przeciwzapalnych. Co zatem rzeczywiście warto włączyć do codziennego jadłospisu? Bogate w naturalne probiotyki kiszonki, fermentowane produkty mleczne oraz ocet jabłkowy, antybakteryjny miód manuka, różnego typu zupy z przyprawami rozgrzewającymi, na przykład curry, a także czosnek i inne warzywa cebulowe oraz zioła, takie jak żeń-szeń, wiesiołek czy czystek. W codziennym jadłospisie nie powinno zabraknąć również tłustych ryb morskich oraz bogatych w cynk roślin strączkowych czy orzechów.

Co brać na podwyższenie odporności?

O odporność organizmu można zadbać regularnie również przy pomocy odpowiednich suplementów. Jest to rozwiązanie szczególnie korzystne w okresie zimowym, kiedy nasz dostęp do świeżych warzyw i owoców jest mocno ograniczony. Które składniki powinny podziałać na układ immunologiczny wzmacniająco? Przede wszystkim witamina C oraz witamina D3, a także wyciągi ziołowe - ziele jeżówki purpurowej, liście aloesu drzewiastego, owoc i kwiat bzu czarnego czy też kwiatostan lipy. Prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego uzależnione jest także od odpowiedniej podaży kwasów omega 3, których często brakuje w codziennej diecie. Aby je uzupełnić, należy sięgać po tran lub odpowiedni olej roślinny, zwłaszcza olej lniany. 

Odporność ogólna organizmu składa się z odporności wrodzonej oraz nabytej. Na pierwszą nie mamy większego wpływu, jednak druga jest wynikiem naszych codziennych nawyków, nie tylko żywieniowych. Aby ją wzmocnić, musimy przygotować się na trwałą zmianę wielu przyzwyczajeń, dotyczących jadłospisu oraz stylu życia. Z diety warto wykreślić przede wszystkim osłabiające układ odpornościowy używki i zastąpić je naturalnymi suplementami, które pomogą oczyścić organizm z toksyn i wzmocnić reakcje odpornościowe. Pamiętajmy, że efekty swoich starań dostrzeżemy dopiero po wielu miesiącach, nie zaś na przestrzeni dni.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.