Jak wzmocnić odporność na jesień?

Po słonecznych, ciepłych dniach nastaje szara, jesienna, lekko depresyjna aura. To czas, w którym mamy mniej energii, częściej jesteśmy senni i nic nam się nie chce. To też czas walki z wirusami i przeziębieniami, które wzmagają w tym okresie swoją aktywność. Co zatem zrobić dla własnego organizmu, by w czasie jesiennej słoty czuł się dobrze i funkcjonował nie gorzej niż w wakacje? Jak wzmocnić odporność, by uchronić się przed chorobami?

Zadbaj o właściwą dietę już dziś

Media bombardują nas codziennie informacjami o zdrowym żywieniu przypominając o tym jak ważna jest zdrowa i zbilansowana dieta. To wszystko prawda. Właściwa dieta to pierwszy krok do wzmocnienia odporności organizmu.

Sama natura urządziła to tak, że sezonowe jesienne produkty wydają się być idealnie wkomponowane w trend wzmacniania organizmu w czasie jesiennych chłodów. By nie dać się wirusom, podstawą jesiennej diety powinny być ciepłe, rozgrzewające posiłki. Postawmy przede wszystkim na zupy. W nich można w łatwy zgromadzić mnóstwo cennych składników odżywczych. Kolorowe, pachnące, pełne witamin – kuszą walorami smakowymi i zdrowotnymi. Zupy z warzyw korzeniowych oraz rosoły dostarczają organizmowi ciepła i dodają energii. Szczególnie polecamy w tym okresie dyniową zupę z dodatkiem curry i imbiru – prawdziwą królową jesiennej diety.   

Jedna zupy to nie wszystko. W chłodne jesienne dni, pamiętajmy, żeby przede wszystkim dostarczyć organizmowi odpowiednią dawkę energii i witamin jedząc odpowiednio zbilansowane, pożywne śniadanie. Zapomnij więc o musli z zimnym jogurtem, które przygotowywałeś w gorące dni lata. Teraz przyszedł dobry moment na zastąpienie go ciepłą, aromatyczną owsianką na wodzie lub mleku z dodatkiem bakalii i rozgrzewających przypraw: imbiru, cynamonu i goździków. Postaw też na ciepłą kaszę jaglaną, bezglutenową, mającą właściwości antywirusowe i pełną cennych witamin z grupy B oraz E. Możesz przygotować ją z ulubionymi owocami lub podobnie jak owsiankę – z bakaliami. Jeśli jesteś fanem słodyczy polej całość zdrowym syropem klonowym. Jeśli jednak nie przemawiają do Ciebie śniadania mleczne i zbożowe, przyrządź sobie bardziej tradycyjne śniadanie. W jesienne dni znakomitym wyborem będzie z pewnością jajecznica. Skonsumowana z pełnoziarnistym chlebem stanowić będzie syty posiłek, który doda Ci energii na cały poranek.

Witaminy i minerały na odporność

Przy przygotowaniu wszystkich posiłków staraj się pamiętać o wykorzystaniu jak największej ilości warzyw – wszak to one są skarbnicą witamin i minerałów.

Nie zapominaj też o rybach, szczególnie morskich, tłustych (łosoś, makrela, śledzie, sardynki) – bogatych w kwasy omega-3 oraz witaminę D, która odgrywa ogromną rolę w utrzymaniu odporności organizmu zwalczając bakterie oraz wirusy. Badania dowodzą, że jej rola w procesach odpornościowych jest nawet większa niż witaminy C.

O tej ostatniej nie należy jednak zapominać. Włącz zatem do diety natkę pietruszki, paprykę, owoce cytrusowe i ogórki kiszone. Zmniejszysz dzięki temu ryzyko wystąpienia infekcji, uszczelnisz naczynia krwionośne i w naturalny sposób przyswoisz odpowiednie dawki witaminy C.

Odporność wzmacniają nie tylko witaminy, ale też odpowiednie składniki mineralne. Wśród tych, które wpływają na układ immunologiczny w największym stopniu, wymienia się przede wszystkim: cynk, selen i żelazo. Gdzie je znaleźć?

  • źródła cynku: produkty zbożowe, ryby, mięso, jaja, pestki dyni,
  • źródła selenu: wątróbka, ryby, jaja, orzechy,
  • źródła żelaza: mięso, ryby, jaja, a także rośliny strączkowe, brokuły, papryka, natka pietruszki.

Naturalne antybiotyki

Korzystaj także z przypraw od wieków cenionych za swoje właściwości wzmacniające i dodatków uchodzących za naturalne antybiotyki: czosnek, cebula, imbir, kurkuma, cynamon, goździki i miód pomogą zwalczyć wirusy i bakterie. Uchodzą za niezwykle skuteczne naturalne produkty w walce z przeziębieniem i grypą. Dodawaj je więc do przygotowywanych potraw, bądź komponuj na ich bazie specjalne napoje. Z pewnością ciepła woda z łyżeczką miodu, cytryną i plasterkiem imbiru posmakuje nawet dzieciom. Wykorzystaj więc bogactwo natury tam, gdzie tylko można.

Aktywność fizyczna i zdrowy sen

Doskonałą receptą na zachowanie odporności jest aktywność fizyczna. Regularne spacery, pływanie czy jazda na rowerze - to aktywności odpowiednie niemal dla każdego. Pamiętaj, że nie chodzi tu o podejmowanie ekstremalnego, zbyt dużego wysiłku. Nie mówimy o przebiegnięciu maratonu, ale o codziennej dawce umiarkowanego ruchu.   

Układ odpornościowy nie będzie też dobrze funkcjonował jeśli nie otrzyma odpowiedniej dawki odpoczynku. Nie bez powodu powstało przecież powiedzenie, że „sen to zdrowie”. Nie zarywaj więc nocy i śpij odpowiednio długo do swojego wieku. Przypominamy, że osoby dorosłe powinny spać 7-9 godzin na dobę, a w przypadku dzieci ilość godzin wzrasta.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych