Jakie kwasy omega dla dzieci? Co należy wiedzieć?

Jakie kwasy omega dla dzieci? Co należy wiedzieć?

O tym, jak ogromne znaczenie ma jedzenie ryb, wiedzą niemal wszyscy. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, z czego wynika to przekonanie. W rzeczywistości nie sam rodzaj pokarmu, ale jego "zawartość" ma znaczenie. Owoce morza natomiast zawierają kwasy omega, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dzieci niekoniecznie chętnie sięgają po ryby, tymczasem w ich przypadku kwasy omega mają ogromne znaczenie. Wspierają ich prawidłowy rozwój w każdym wieku.

Co to są kwasy omega 3

Kwasy omega dzielą się na trzy typu, mianowicie: -3, -6 oraz -9. Wszystkie te trzy rodzaje należą do grupy dobrych kwasów nienasyconych. Dobrych i zarazem niezbędnych. Ich nazwa NNKT to skrót od niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Dlaczego są tak bardzo potrzebne organizmowi? Przede wszystkim chronią przed chorobami. Inne ich właściwości są już rożne dla każdego rodzaju. Co bardzo ważne, kwasy omega nie są wytwarzane w organizmie. Musza być zatem dostarczone wraz z pożywieniem.

Kwasy omega-3 to kwas, w którym podstawowy jest kwas alfa-linolenowy. W samym związku występują podwójne wiązania.

Co zawierają kwasy omega 3 i co daje ich spożywanie

Kwasy omega-3 to szereg wyjątkowo korzystnych właściwości dla całego organizmu. Jednym z potwierdzonym działań kwasów jest ich zdolność do zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka. Najbardziej skuteczne są w tym zakresie kwasy pochodzące z ryb, mniej natomiast te, które są pochodzenia roślinnego. Kwasy omega-3 powodowały zmniejszenie rozmiaru nowotworu, mniejsze ryzyko wystąpienia przerzutów, a także ograniczenie ryzyka wystąpienia nowotworu w ogóle.

Tym, co jest szczególnie istotne z punktu widzenia rozwoju dziecka, jest wpływ kwasów omega-3 na pracę mózgu. Systematycznie uzupełniany poziom kwasów wpływa na ogólną sprawność myślenia, poprawia zapamiętywanie, zwiększa rozumienie, a nawet ma wpływ na kreatywność. Osoby, które utrzymują odpowiedni poziom kwasów omega-3, w późniejszych latach są bardziej bystre, a także rzadziej zapadają na demencję starczą czy chorobę Alzheimera. Spożywanie kwasów omega-3 ma znaczenie już w czasie ciąży. Wpływają one bowiem na płód, co sprawia, że dziecko w późniejszych latach będzie wykazywało większą inteligencję. Kwasy te poprawiają również ukrwienie mózgu i znacznie poprawiają przepływ bodźców nerwowych pomiędzy substancją białą i szarą. Dzięki temu dzieci rozwijają się lepiej, a także są bardziej sprawne ruchowo i nie mają problemów z koncentracją.

Pozytywny wpływ kwasów nienasyconych dotyczy również poprawy wzroku. Już na etapie ciąży niedobór kwasów może prowadzić do całkowitej utraty wzroku u dziecka (schorzenie nazywane retinopatią). Z kolei dzieci, które nie jedzą regularnie ryb, są bardziej podatne na wady wzroku i gorzej widzą. W starszym wieku natomiast może to nawet prowadzić do zwyrodnienie plami wzroku, co prowadzi do utraty wzroku u dorosłych.

Kwasy omega-3 mają ogromne znaczenie na etapie rozwoju dzieci. To dzięki nim kości są wyraźnie wzmocnione. Związki te chronią także przed bólami, sztywnością i zapaleniem stawów. Przede wszystkim jednak ułatwiają wchłanianie wapnia, dlatego mają tak ogromne znaczenie dla rosnącego organizmu dziecka.

Znacznie mniej znaną właściwością kwasów omega-3, nad którą nadal trwają badania, jest ich wpływ na odporność i alergie. Niedawne badania potwierdziły, że kwasy nienasycone nie tylko zapobiegają alergiom, ale też wspomagają ich leczenie. Do tego zwiększają ogólną odporność organizmu lepiej i skuteczniej niż niejedna witamina.

W czym znaleźć kwasy omega-3

Największa ilość kwasów omega-3 występuje zdecydowanie w rybach, a także w owocach morza, ze szczególnym uwzględnieniem skorupiaków. Krewetki należą do tych owoców morza, które zawierają wysokie ilości kwasów. Można je spotkać także w algach, orzechach (w tym szczególnie w migdałach i orzechach włoskich). Występują także w olejach roślinnych, takich jak olej rzepakowy i olej arachidowy. O dziwo, cennym źródłem kwasów są także margaryny wysokiej jakości, ponieważ powstają przede wszystkim na bazie olei roślinnych.

W przypadku kwasów omega-3 ogromne znaczenie ma to, że ulegają one zniszczeniu w wyniku podgrzewania. Tym samym najlepiej jest przyjmować je postaci surowej, nie poddanej obróbce termicznej.

Jakie jest zapotrzebowanie na kwasy omega u dziecka

Dzienna dawka kwasów omega-3, jaka jest zalecana dla dzieci, to ok. 1,5 g. W praktyce oznacza to spożycie minimum dwa razy w tygodniu ok. 300 g ryb lub ich ekwiwalentów (np. oleju rzepakowego, orzechów). Bardzo ważne jest także, by zachować odpowiednie proporcje pomiędzy kwasami nienasyconymi. Jeśli mają spełnić swoje zadanie, ilości kwasów omega-3 i omega-6 pochodzenia roślinnego powinny być odpowiednie. Wynika to przede wszystkim z faktu, że duże spożycie tłuszczów omega-6 przy niewielkim spożyciu kwasów omega-3 może doprowadzić do wielu schorzeń. Należą do nich m.in. zmiany zwyrodnieniowe. Dlatego tak ważne jest, by stosunek omega-3 do omega-6 wynosił 1:5. Wystarczy zatem podać dziecku rybę, by zadbać o prawidłowe proporcje.

Powiązane produkty

Udostępnij ten wpis

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz