Koenzym Q10 - działanie, objawy niedoboru, występowanie

Koenzym Q10 jest substancją niezbędną do funkcjonowania właściwie każdej komórki ludzkiego organizmu. Inaczej jest nazywany także ubichinonem, choć określenie to zdecydowanie częściej jest wykorzystywane przez lekarzy oraz specjalistów niż przez zwykłych zjadaczy chleba. Ważniejsze jest jednak to, że uczestniczy on w tworzeniu energii w komórkach, poprawiając ich dotlenienie oraz chroniąc przed negatywnym skutkiem działania wolnych rodników. Będąc antyoksydantem, koenzym Q10 wykazuje właściwości antynowotworowe, co jest niebywałą zaletą tej substancji. Ponadto co istotne w dzisiejszych czasach, kiedy jesteśmy atakowani śmieciowym jedzeniem niemal na każdym kroku, przeciwdziała on powstawaniu złogów spowodowanych złym cholesterolem w tętnicach. Posiada on także niesamowite zdolności naprawcze – potrafi niwelować negatywne zmiany zamiast tylko im przeciwdziałać.

Jest to substancja niezwykle pomocna w leczeniu całej masy ciężkich chorób, które dotykają coraz większych ilości ludzi. Należą do nich na przykład niewydolność krążenia, miażdżyca, parodontoza, choroby mięśni, cukrzyca drugiego typu, choroby Parkinsona oraz Alzheimera, nadciśnienie tętnicze, czy choroba niedokrwienna serca. Zatem korzyści wynikające z posiadania i dbania o odpowiedni poziom tego związku w naszym organizmie są ogromne.

Niedobór koenzymu Q10

Zdecydowanie niebezpieczne dla prawidłowego funkcjonowania każdego organizmu ludzkiego jest zbyt niskie stężenie koenzymu Q10. Typowymi objawami, chociaż niekoniecznie jednoznacznymi, wskazującymi na to, iż potrzebna jest nam większa ilość tej jakże ważnej substancji to przede wszystkim:

  • przewlekłe zmęczenie,
  • spadek odporności oraz tężyzny fizycznej,
  • zmniejszenie wydolności serca oraz różnorakie zaburzenia jego pracy,
  • borykanie się z przewlekłymi chorobami.

Niedobory z łatwością pojawiają się także u osób intensywnie trenujących różne dyscypliny sportowe lub pracujących fizycznie (im ciężej tym gorzej), żyjących w środowisku zaśmieconym i zanieczyszczonym. Z tego też powodu często może okazać się sprawą nieuniknioną dodatkowa suplementacja tym właśnie ważnym dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu elemencie.

Koenzym Q10

Koenzym Q10 do twarzy

Koenzym Q10 kojarzony jest przede wszystkim z kosmetykami przeciwstarzeniowymi. Często nazywamy go również "eliksirem młodości", ponieważ chroni naszą skórę przed powstawaniem zmarszczek i zapobiega niedotlenieniu jej komórek. Z wiekiem nasz organizm produkuje go coraz mniej, przez Co skóra staje się bardziej podatna na działanie wolnych rodników, a to prowadzi z kolei do przyspieszenia procesów jej starzenia się. Działanie przeciwstarzeniowe nie jest jednak jedyną funkcją koenzymu Q10, który przyspiesza również regenerację naskórka i gojenie ran. Podstawową rolą koenzymu jest pośredniczenie w procesie oddychania komórkowego, które zapewnia prawidłowe funkcjonowanie narządom i tkankom. Ma on wpływ także na produkcję witaminy E, która wraz z nim dba o młody wygląd naszej skóry. Koenzym Q10 pobudza produkcję komórek, a wraz witaminą E zapobiega wytwarzaniu kolagenozy - enzymu odpowiedzialnego za proces rozpadu kolagenu. Dostarcza również energii, która pobudza metabolizm komórek i wpływa na proces ich regeneracji. Co więcej, koenzym Q10 pełni także funkcję ochronną, broniąc cerę przed promieniowaniem słonecznym, wolnymi rodnikami i warunkami atmosferycznymi. Jego działanie przeciwstarzeniowe opiera się z kolei na przywracaniu skórze gładkości i jędrności, a także na powstrzymywaniu utraty kwasu hialuronowego, który jest odpowiedzialny za prawidłowe nawodnienie komórek skóry. Ponieważ stężenie koenzymu zaczyna spadać już po 19 - 21 roku życia, osoby, które pragną przeciwdziałać efektom starzenia się, powinny sięgnąć po preparaty z tym składnikiem jeszcze przed ukończeniem 25 roku życia. Warto pamiętać również, że naturalną produkcję tej substancji wspiera kwas foliowy i inne witaminy z grupy B. 

Występowanie koenzymu Q10

Największe ilości koenzymu Q10 znaleźć można w różnego rodzaju rybach, podrobach, olejach, szpinaku, produktach z pełnego ziarna czy brokułach. Jeśli chodzi o ryby to warto nadmienić, iż największą zawartością tego związku mogą pochwalić się sardynki, makrela oraz coraz popularniejszy także w Polsce łosoś. Jest to składnik bardzo wrażliwy na wysoką temperaturę, a co za tym idzie jest zawartość ulega zmniejszeniu w trakcie gotowania, a także dłuższego przechowywania, co oznacza że zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem w miarę możliwości będzie spożycie danych źródeł tej substancji w postaci surowej. Warto nadmienić iż przyswaja się on tylko i wyłącznie w obecności tłuszczów, co jest istotną informacją dla wszystkich osób ograniczających w swoich dietach tłuszcze, które przecież są niezbędne do tego, aby prawidłowo funkcjonować.

Świetnym źródłem wydaje się być mięso, bardzo bogate w ten związek. Jedynym problemem jest to, iż powinno się je spożywać w postaci surowej dla lepszej przyswajalności, co jest raczej ciężkie do zrealizowania. Najlepszymi elementami mięsnymi są serca, nerki, wątroby oraz śledziony, bowiem organy te mają największe zapotrzebowanie energetyczne. Jak widać, zapewnienie odpowiedniej ilości koenzymu Q10 nie jest tak trudne jak mogłoby się to wydawać.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych