Metylokobalamina czy cyjanokobalamina? Którą witaminę B12 wybrać?

Metylokobalamina czy cyjanokobalamina? Którą witaminę B12 wybrać?

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, w jak wielu postaciach można przyjmować witaminę B12. W rzeczywistości nie przykłada się większej wagi do wybrania odpowiedniej postaci tej witaminy, chociaż ma ona wpływ nie tylko na wchłanianie, ale również na ostateczną skuteczność zewnętrznej suplementacji. Witamina B12 tymczasem występuje w kilku formach: adenozylocobalaminie, hydroksykobalaminie, cyjankobalaminie i metylokobalaminie. Na rynku najczęściej występują dwie ostatnie, jednak i spośród nich warto wybrać najlepszą dla siebie.

Metylokobalamina a cyjanokobalamina - podobieństwa i różnice

Najczęściej na rynku spotykana jest cyjanokobalamina. Jest to produkt składający się z kobalaminy i cyjaniny. Ta pierwsza produkowana jest przez bakterie, podczas gdy drugą dodaje się w laboratorium, by doprowadzić do zwiększenia stabilności tego związku chemicznego. Dzięki temu otrzymuje się odporny na działanie wysokiej temperatury i tlenu związek. Co bardzo ważne, cyjanokobalamina nie występuje w środowisku naturalnym. Organizm człowieka jest jednak w stanie przekształcić ją w aktywne formy witaminy B12, mianowicie adenozylocobalaminę i metylokoalaminę. Przyjmując cyjanokobalaminę zapewnia się zatem dwie aktywny formy witaminy B12.

Metylokobalamina jest syntezowana przez niektóre bakterie. Ona równie z uzyskiwana jest w laboratorium, jednak jest to grupa niestabilna. Z tego powodu przechowywanie tej postaci witaminy B12 wiąże się z większymi restrykcjami. Przede wszystkim jest ona w mniejszym stopniu odporna na światło, które może osłabić jej aktywność i absorpcję. Równocześnie jednak metykobalamina jest uważa na zdecydowanie najlepiej przyswajalną formę, bowiem jej poziom przyswajalności jest najwyższy, a przy tym nie ulega przekształceniu w organizmie.

Metylokobalamina czy cyjanokobalamina

Z uwagi na łatwość przechowywania oraz większą dostępność zazwyczaj stosuje się cyjanokobalamina. Jest ona składnikiem większości suplementów diety w tabletkach przede wszystkim dzięki swojej odporności na światło słoneczne. Oznacza to, ze nie wymaga specjalnie restrykcyjnego przechowywania, co dla wielu osób jest wystarczającym argumentem.

W rzeczywistości znacznie lepszym wyborem jest metylokobalamina. Zaleca się ją szczególnie w przypadkach negatywnych objawów układu nerwowego, a także w stanach niedostatecznej produkcji jednego z enzymów przez układ trawienny. Schorzenia te mogą być przyczyną, dla której witamina B12 nie jest absorbowana w pożywienia lub też nie jest przekształcana w aktywne formy. W podobnych sytuacjach jedynie suplementacja witaminą B12 przynosi poprawę i realny efekt. Podobnego nie dałoby się osiągnąć cyjanokobalaminą.

Inną zaletą metylokobalainy jest fakt, iż pozostaje ona w organizmie znacznie dłużej niż jej syntetyczny odpowiednik. Co więcej, bardzo często niedobór witaminy B12 wynika nie ze źle zbilansowanej diety, ale z problemów z wchłanianiem. Metylokobalaina umożliwia ominięcie tych problemów i dostarczenie organizmowi odpowiedniej dawki witaminy.

Sposoby suplementacji witaminy B12

Cyjanokobalamina z uwagi na zawarty w sobie związek, który przez organizm traktowany jest jako szkodliwy, podawana jest wyłącznie w formie tabletek, najczęściej jako jeden ze składników zbilansowanych suplementów diety. Nieco inaczej sprawa wygląda z metylokobalaminą, czyli związkiem aktywnym nie wymagającym aż takiego przetworzenia. Metylokobalamina pod język jest jedną z możliwości suplementacji tym związkiem. Dzięki podobnemu przyjmowaniu wchłania się znacznie szybciej i niemal natychmiast można odczuć jej pozytywny wpływ na organizm.

Podobnie skutecznym i szybkim sposobem suplementacji są zastrzyki. Mogą być wykonywane wyłącznie metylokobalaminą, a ich główną zaletą jest omijanie jelita cienkiego jako miejsca wchłaniania. Umożliwia to natychmiastowe działanie witaminy B12 bez konieczności czekania aż tabletka się rozpuści, a witamina wchłonie. Wszystko zatem wskazuje na to, że metylokobalaina jest zdecydowanie bardziej zalecaną formą zewnętrznej suplementacji. Z uwagi na różne możliwości jej przyjmowania, każdy bez problemu znajdzie dogodną dla siebie postać.

Witamina B12 w medpak.com.pl

Powiązane produkty

Udostępnij ten wpis

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz