Niacyna (witamina B3, PP) - właściwości, występowanie, skutki uboczne

Niacyna nazywana jest tez witaminą B3 lub PP. Mniej osób natomiast wie, że kwas nikotynowy to również niacyna. W organizmie pełni wiele funkcji, które dotyczą m.in. układu nerwowego, a także hormonów płciowych. Do innych, ciekawych funkcji witaminy PP należy również dodawanie pewności siebie. Jej niedobór jest bardzo uciążliwy. Może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia. Aby tego uniknąć, należy włączyć w dietę pewne grupy produktów, które dostarcza organizmowi potrzebnej witaminy.

Niacyna - co to jest?

Niacyna to witamina o ogromnym wpływie na organizm. Wprawdzie jest to jedna z tych nielicznych witamin, które organizm samodzielnie syntetyzuje, jednak są to zbyt małe ilości, by pozwoliły na uniknięcie niedoboru. Dlatego tak ważne jest, by niacynę przyjmować wraz z pożywieniem lub w postaci zewnętrznej suplementacji, która pozwala na szybkie uzupełnienie braków. Niacyna ma wpływ na funkcjonowanie mózgu i obwodowego układu nerwowego. Jednym ze skutków jej niedoboru jest pelagra. Wprawdzie sama choroba nie jest już dużym problemem współczesnego świata, ale nadal zapadają na nią np. alkoholicy. Tej chorobie niacyna zawdzięcza swoją drugą nazwę, czyli witamina PP (środek przeciwpelargiczny).

Niacyna - skutki niedoboru

Niedobór niacyny najczęściej objawia się pelagrą. Ta natomiast ma wiele nieprzyjemnych skutków. Należą do nich problemy z jamą ustna, a dokładniej jej stan zapalny. Pelagra przejawia się także w problemach skórnych. Szorstkość i zaczerwienienie skóry, pęcherze na niej, ciemnobrązowe plamy na szyi, dłoniach i twarzy to niektóre z nich. Do tego choroba ta wpływa również na układ pokarmowy, powodując biegunki. Oddziałuje też na psychikę, powodując bezsenność, ogólne osłabienie i różne zaburzenia psychiczne.

Niacyna - jak działa i na co pomaga?

Niacyna ma nieocenione właściwości z punktu widzenia kosmetyki. Jej wpływ na skórę dotyczy nie tylko ochrony przed pelagrą. Witamina ta przede wszystkim przenika w głębsze warstwy skóry.  Dzięki temu skutecznie zwalcza takie problemy jak wypryski trądzik, szorstkość, zaczerwienie i stany zapalne. Witamina PP działa także jako przewodnik. Pozwala innym substancjom odżywczym wnikać głębiej w skórę. Dlatego jest tak częstym składnikiem kosmetyków, a szczególnie kremów do twarzy lub ciała.

Witamina PP ma również ogromny wpływ na dobry stan skory. Chroni przed jej wysuszeniem w wyniku utraty wody. Niacyna powstrzymuje ten proces. Reguluje procesy odnowy naskórka oraz stymuluje produkcję kolagenu, co ma wpływ na jędrność skory. Witamina B3 działa jako silny przeciwutleniacz. Nie tylko hamuje powstawanie wolnych rodników. Ochrania również skórę przed promieniowaniem UV, które ma wpływ na proces starzenia się skóry. Niacyna chroni przed przebarwieniami i zapobiega powstawaniu nowych zmian skórnych. Wszystko to prowadzi do gładszej, zdrowszej i młodszej skory.

Witamina B3 oddziałuje na nerwy i to bardzo szeroko rozumiane. Bierze udział w przemianach metabolicznych kwasów tłuszczowych, węglowodanów i aminokwasów. Bierze też udział w produkcji czerwonych krwinek, obniża poziom cholesterolu, rozszerza naczynia krwionośne. Może też hamować toksyczne działanie leków i innych związków chemicznych. Jako witamina, która poprawia nastrój, niacyna wspiera leczenie niektórych zaburzeń psychicznych, w tym depresji czy schizofrenii.

Niacyna ma udział w syntezie hormonów płciowych, w tym kortyzolu, insuliny i tyroksyny.

Niacyna na nerwicę i depresję

Liczne badania udowadniają, że suplementacja niacyny może stanowić skuteczną pomoc w leczeniu nerwicy oraz depresji, gdyż dolegliwości natury psychicznej mają bardzo często bezpośredni związek z niewłaściwą dietą oraz niedoborami określonych witamin - w tym przede wszystkim niacyny. Substancji tej brakuje przede wszystkim w organizmach osób zmagających się z takimi przypadłościami jak lęki, bezsenność, amnezja, chroniczne zmęczenie, problemy z koncentracją, omamy czy strach przed ludźmi. Dzięki odpowiedniej suplementacji niacyny możliwe jest wyeliminowanie lub ograniczenie toksycznych dla organizmu leków o działaniu antydepresyjnym i przeciwlękowym. Wysoka ilość niacyny w diecie prowadzi do poprawy samopoczucia, niweluje nieprzyjemne objawy migreny, a nawet zwiększa apetyt. Działa pozytywnie na układ nerwowy, obniża stres i napięcie, a także minimalizuje uczucie lęku. Dzięki niacynie stajemy się bardziej pewni siebie w sytuacjach stresowych, podnosi się nasza samoocena oraz gotowość do podejmowania wyzwań. 

Niacyna z alkoholem

Picie alkoholu, palenie papierosów i stosowanie innych używek wpływa negatywnie na ilość niacyny w naszym organizmie. Podczas suplementacji niacyny zakazuje się zatem spożywania napojów alkoholowych, które utrudniają przyswajanie tej substancji. Zaleca się natomiast przyjmowanie bardzo dużych ilości niacyny w przypadku leczenia uzależnień. Osoby uzależnione od alkoholu powinny suplementować niacynę nawet w ilości 12 gramów dziennie przez okres około dwóch lat - po uprzedniej konsultacji lekarskiej w zakresie przeciwwskazań, takich jak chociażby marskość wątroby. 

Niacyna - gdzie występuje

Niacyna jest obecna w produktach spożywczych, które można z łatwością wprowadzić do diety. Należą do nich mięso drobiowe i wieprzowe, a także wątroba. Występuje również w produktach roślinnych, mianowicie w ziemniakach i produktach zbożowych. Pojawia się także w rybach i orzechach arachidowych. Występuje również w grzybach i jajach.

Niacyna -  jak przyjmować

Jeśli chcesz poczuć się lepiej, odpowiedzią będzie niacyna. Ile mg dziennie należy jednak przyjmować? Wszystko zależy od wieku i płci. Norma dla dzieci oscyluje w granicach 6-12 mg. Rozróżnienie pojawia się u nieco starszych dzieci. Młode dziewczynki powinny w diecie uwzględnić niacynę na poziomie 12-15 mg, a chłopcy nieco więcej, bo od 12 do 16 mg. Z kolei dorośli mężczyźni nie powinni spadać poniżej 16 mg, a kobiety 14 mg. Przy czym kobiety w ciąży mają podwyższona normę do 18 mg.

Niacyna - która najlepsza

Niacyna w produktach spożywczych występuje nie w postaci czystej witaminy PP, ale kwasu nikotynowego i jego amidu. W produktach pochodzenia zwierzęcego najczęściej można spotkać kwas nikotynowy. Z kolei produkty pochodzenia roślinnego to głównie amid kwasu nikotynowego. Najlepsza przyswajalnością charakteryzuje się czysty kwas nikotynowy. Oznacza to, że najlepiej do diety włączyć produkty pochodzenia zwierzęcego. Do tego to kwas nikotynowy rozszerza naczynia krwionośne i obniża poziom cholesterolu i lipidów. Podobnych właściwości nie ma amid kwasu nikotynowego. Z tego powodu kwas nikotynowy jest najlepszą postacią niacyny, jaką można przyjmować czy to bezpośrednio z pożywienia, czy też w ramach zewnętrznej suplementacji.

Komentarze (1)

    • Ana
    • 2019-11-27 18:17:49
    Ja polecam pozbyłam się przebarwień na twarzy i dłoniach z którymi zmagałam się kilka lat.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych