Olej słonecznikowy - od kuchni

Olej słonecznikowy - od kuchni

Olej słonecznikowy jest z pewnością najbardziej znanym olejem. Wszyscy doskonale kojarzą go przede wszystkim z kuchni, ponieważ najczęściej to właśnie jego używa się przy gotowaniu. Może się wydawać, że wszystkie właściwości oleju słonecznikowego są bardzo dobrze znane i niczym więcej nie może zaskoczyć. A jednak kryje w sobie naprawdę wiele zdrowotnych tajemnic, które warto znać, by dobrze go stosować.

Olej słonecznikowy - skąd się bierze i jaki jest jego skład?

Jest wytwarzany oczywiście z nasion słonecznika, który z kolei został do Europy sprowadzony przez Hiszpanów na początku XVI wieku. Zdążył bardzo mocno zakorzenić się od tamtego momentu w kuchni europejskiej i gości na stałe w wielu kuchniach, nie tylko w polskiej. Jego ogromnym atutem jest fakt, iż posiada w swoim składzie mnóstwo witaminy E, która, jak wiadomo, jest silnym antyutleniaczem, chroni organizm przed wolnymi rodnikami, przeciwdziała zakrzepom w żyłach, nie jest również obojętna, jeśli chodzi o narządy wzroku i samo widzenie, ale także mięśnie w całym ciele. Olej słonecznikowy zawiera tej witaminy aż 39 mg na 100 g produktu. To naprawdę wysoki procent. Dlatego popularne jest stwierdzenie, że olej ten sprzyja zdrowemu i młodemu wyglądowi skóry ciała oraz twarzy. Co więcej, w oleju znajdują się fitosterole, które odpowiadają za wiele istotnych funkcji organizmu. Jednak kluczowymi elementami składowymi oleju ze słonecznika są oczywiście kwasy. Mowa zarówno o kwasach wielonienasyconych (z czego największą grupę stanowią Omega 6), jak i jednonienasyconych, a także kwasach nasyconych i izomerach trans. 

Szczególnie ceniony jest nierafinowany olej słonecznikowy, ponieważ jest produktem naturalnym i cechuje się dużą wartością odżywczą.

Właściwości oleju ze słonecznika.

Olej ten suplementowany w zdrowych ilościach i w odpowiedzialny sposób może przynieść organizmowi naprawdę wiele korzyści. Udowodniono, że zapobiega zachorowaniu na raka piersi, w szczególności w momencie, gdy kobieta wchodzi w okres menopauzy. Zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca oraz miażdżycy. Wpływa na to, by nerki pracowały prawidłowo. Bezpośrednio oddziałuje na mózg i jego funkcje, ale także na sam układ nerwowy. Minimalizuje zachorowalność na wszelkiego typu schorzenia krwi i układu krwionośnego w ogóle. Oczywiście obniża również poziom cholesterolu, ze względu na obecność w swoim składzie kwasów Omega. Jego działanie dotyka także jamy ustnej - olej słonecznikowy wspiera leczenie chorób zębów - krwawiące dziąsła, czy też próchnicę. Olej ze słonecznika wpływa dodatnio również na układ odpornościowy. Zapobiega infekcjom zatok, gardła, nosa, uszu, krtani, oskrzeli i płuc, ale także wspiera ewentualne leczenie tych chorób. Pomaga w sytuacjach, kiedy występuje zatrucie pokarmowe lub inne problemy z układem gastrycznym - schorzenia żołądka i jelit. Ponadto działa przeciwgrzybiczo i wspiera funkcjonowanie wątroby. Świetnie działa też na skórę, dlatego sprawdza się przy atopowym jej zapaleniu, egzemie, czy liszaju. Dodatkowo ma działanie upiększające skórę oraz nawilżające, dlatego będzie dobrym olejkiem do kąpieli, czy smarowania.

Zastosowanie.

Oczywiście głównym zastosowaniem oleju słonecznikowego jest używanie go w gastronomii i to prawdopodobnie nigdy się nie zmieni. Jednak zaleca się, by używać go jedynie na zimno, a nie smażyć na nim potraw. Niestety badania wykazują, że rozgrzany do wysokiej temperatury nie tylko traci swoje zdrowotne właściwości, ale również może powodować dotkliwe szkody w organizmie. Ze względu na dużą zawartość kwasów wielonienasyconych, olej słonecznikowy wytraca odżywcze składniki. A niestety te, które powstają mogą być bardzo niebezpieczne dla zdrowia, nawet rakotwórcze. Dlatego najbezpieczniej i najzdrowiej będzie używać oleju jako dressingu do sałatek lub np. w produkcji majonezu, czy domowych przetworów. 

Kolejnym zastosowaniem może być płukanie ustJest to rodzaj detoksykacji organizmu, która szczególnie rozpowszechniana jest we wszelkich kręgach medycyny naturalnej. Bierze się to z założenia, że stan jamy ustnej wpływa na kondycję i zdrowie całej reszty ciała. Zabieg ssania (płukania) oleju słonecznikowego zapobiega przede wszystkim: wrzodom, infekcjom dróg oddechowych, artretyzmowi, schorzeniom stawów, nerek, serca, udarowi, próchnicy oraz innym chorobom zębów, a także trądzikowi. Widać więc, że jego prozdrowotne działanie jest naprawdę szerokie. 

Kosmetyka.

Olej słonecznikowy działa zarówno na skórę twarzy i ciała, ale również na włosy. Głęboko nawilża i rozświetla. Olej ten chroni przed utratą wody. Pewną ręką mogą po niego sięgać także osoby ze skórą tłustą lub problematyczną, ponieważ nie powoduje jeszcze intensywniejszego wydzielania sebum ani powstawania przebarwień, czy niedoskonałości. Dodatkowo wzmacnia warstwę ochronną skóry. 

Dawkowanie.

Jak już wiadomo, olej ze słonecznika jest doskonałym dodatkiem do potraw (oczywiście na zimno). Jego dzienne spożycie powinno więc wynosić 2 łyżeczki. Co się tyczy płukania jamy ustnej, powinno to być od jednej do dwóch łyżeczek. Kuracja powinna trwać od dziesięciu do piętnastu minut.

Który olej ze słonecznika jest najlepszy?

Oczywiście w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na to, czy jest świeży (niedawna data produkcji). Po drugie, powinien być tłoczony na zimno, czyli w temperaturze nieprzekraczającej 40 stopni. Dodatkowo dobrze byłoby, gdyby był w szklanej, ciemnej butelce - wtedy będzie odporniejszy na promienie słońca. Powinien także być nierafinowany.

Przechowywanie.

W przypadku oleju tłoczonego na zimno, najkorzystniej będzie trzymać go w ciemnym, chłodnym miejscu (w temperaturze od 5 do 10 stopni). W takich warunkach okres możliwego spożycia wyniesie nawet sześć miesięcy (od trzech). Natomiast jeśli chodzi o wersję rafinowaną - można trzymać ją w szafce w temperaturze pokojowej. Jej data przydatności jest także nieco dłuższa. 

 

Powiązane produkty

Udostępnij ten wpis

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz