Nabiał 

Jest 13 produktów.

Nabiał to grupa produktów mlecznych, które mają niezwykle istotne znaczenie w kontekście zdrowia i prawidłowego funkcjonowania naszych organizmów. Zaliczamy do nich przede wszystkim mleko - krów, owiec, kóz i innych ssaków - a także wszelkie przetwory mleczne, takie jak serki, sery, twarogi, maślanki, kefiry czy jogurty. Jaką rolę pełni nabiał w codziennej diecie człowieka i w jaki sposób warto go do niej wprowadzać?

Nabiał i jego prozdrowotne właściwości

Nabiał, czyli mleko i jego przetwory, to przede wszystkim doskonałe źródło wapnia, niezbędnego do prawidłowej budowy kości oraz zębów. Produkty tego typu dostarczają także pełnowartościowego białka i żywych kultur bakterii, które pojawiają się w przetworach na skutek fermentacji mlekowej. Te są z kolei niezwykle korzystne dla zdrowia człowieka, bowiem wpływają pozytywnie na skład jego mikroflory jelitowej oraz na procesy odpornościowe. Poza tym nabiał zawiera łatwo przyswajalne tłuszcze, minerały i witaminy, w tym między innymi witaminę A, D, B2 i B12. Produkty mleczne to tuż obok mięsa najlepsze źródło niezbędnego do wzrostu i rozwoju białka. Obecne w nim aminokwasy biorą bowiem udział między innymi w syntezie enzymów i hormonów, a także w procesie regeneracji komórek całego ciała. Ponieważ nabiał zawiera optymalną ilość i wapnia, i fosforu jest najlepszym naturalnym suplementem diety z tymi składnikami, zatem pozwala zadbać o dobre zdrowie kości i zębów. Nie powinno zabraknąć go więc przede wszystkim w diecie dzieci, kobiet i osób starszych.

Jak wprowadzić nabiał do codziennej diety?

Choć nabiał figuruje niezwykle wysoko w piramidzie zdrowego żywienia, a jego spożywanie przynosi organizmowi wiele korzyści, to jednak nie każdy może pozwolić sobie na picie dowolnego mleka czy spożywanie zwykłych jogurtów. Mowa tu o osobach ze stwierdzoną nietolerancją laktozy, które aby nie rezygnować z nabiału, muszą sięgać po mleko i przetwory oznaczone jako produkty "bez laktozy" lub przyjmować suplementy diety zawierające enzym laktazę. Jeśli jednak jesteśmy osobami zdrowymi, możemy bez obaw sięgać po wszystkie rodzaje mlek, a także po sery, serki, twarogi, kefiry i jogurty. Co więcej, mamy również szansę przygotować je samodzielnie, korzystając z tak zwanych zakwasek, czyli gotowych kultur bakterii pozwalających na przeprowadzenie fermentacji mlekowej w warunkach domowych. Stworzone w ten sposób jogurty będą tanie, świeże, smaczne i pełnowartościowe. Umożliwią Ci również zachowanie pełnej kontroli nad ich składem oraz jakością, bowiem to Ty decydujesz, z jakich składników powstaną.