Stawy  Jest 366 produktów.

Stawy to ruchome połączenia minimum dwóch sąsiadujących ze sobą kości, dzięki którym możliwy jest ruch układu szkieletowego człowieka. Ulegają one naturalnemu zużyciu i mogą zostać kontuzjowane, jeśli nadwyrężamy je i nie dbamy prawidłowo o ich dobrą kondycję. Kiedy stawy są zdrowe, nie zwracamy na nie uwagi, kiedy zaś rozwija się w nich stan zapalny lub gdy ulegają mechanicznemu uszkodzeniu, odczuwamy ból, który znacząco utrudnia nam codzienne funkcjonowanie. 

Co ma negatywny wpływ na nasze stawy?

Stawy są sprytną, jednak stosunkowo delikatną konstrukcją, która łatwo ulega uszkodzeniom. Sprzyjają temu przede wszystkim nadwaga i otyłość, które osłabiają więzadła i stawy, a także przyczyniają się do szybszego zużycia chrząstki stawowej. Niekorzystne są dla nich także przeciążenia, wynikające z dźwigania lub nieprawidłowego wykonywania niektórych aktywności fizycznych. Wbrew pozorom stawom nie służy także długotrwałe siedzenie oraz korzystanie z źle dopasowanych mebli. Zły wpływ na ich kondycje ma również częste schodzenie po schodach, skoki z dużych wysokości i wykonywanie nagłych skrętów ciała. Panie narażają się na obrzęki i ból stawów nosząc buty na wysokim obcasie, zaś panowie dźwigając zbyt duże ciężary. Nasze stawy nie lubią także długotrwałego stresu, który wywołuje napięcia i przeciążenia mięśni stabilizujących stawy. 

Jak dbać o zdrowe stawy?

W trosce o zdrowie stawów warto postawić przede wszystkim na odpowiednio dobraną aktywność fizyczną, która wzmacnia kości i mięśnie, a także zachowuje sprawność ruchową ruchomych połączeń stawowych. Najlepiej wybrać w tym celu pływanie lub inną gimnastykę uprawianą w wodzie, która zapobiegnie przeciążeniom. Znaczącą różnicę odczujemy także nosząc wygodne buty, korzystając z dobrze dopasowanych do wzrostu mebli oraz pilnując równomiernego obciążania i prawidłowego podnoszenia ciężkich przedmiotów z podłogi. Niezwykle istotna dla zdrowia stawów jest także dobrze skomponowana dieta, bogata w drób, ryby, warzywa, owoce i oleje roślinne. Powinniśmy sięgać przede wszystkim po produkty bogate w kwas omega 3, a także w witaminę C i witaminę E. 

Stan stawów możemy poprawić także gotowymi preparatami, zawierającymi witaminę D, witaminę C i witaminę K2. Witamina D zmniejszy ryzyko wystąpienia zapalenia stawów, witamina C umożliwi produkcję kolagenu odpowiedzialnego za ich elastyczność, a witamina K2 ochroni je przed degeneracją. Warto pamiętać, że dla zachowania zdrowia stawów, równie istotna jest także troska o zdrowie podtrzymujących je mięśni, wobec czego w naszej diecie nie powinno zabraknąć także dobrze przyswajalnego magnezu.