Kolagen

Pokazano 1-35 z 46 pozycji

Kolagen to substancja, która stanowi nawet 30% wszystkich białek znajdujących się w organizmie. To budulec tkanek łącznych, skóry, ścięgien, więzadeł, kości i mięśni. Pełni wiele ważnych funkcji i jest nie tylko korzystny, ale wręcz niezbędny. Niestety, naturalna produkcja kolagenu zmniejsza się wraz z wiekiem. Jak zadbać o odpowiedni poziom kolagenu?

Kolagen - ogólne działanie

Kolagen to najliczniejsze białko ludzkiego organizmu. Wyróżnia się aż 28 różnych typów kolagenu, co wskazuje na dużą funkcjonalność substancji. Które z nich występują najczęściej?

  • typ I - stanowi prawie 90% kolagenu znajdującego się w ludzkim ciele, głównie w tkankach łącznych, skórze i tkance podskórnej
  • typ II - występuje w stawach i krążkach międzykręgowych, to główny kolagenowy składnik chrząstki
  • typ III - to najważniejszy budulec włókien siateczkowatych, które znajdują się w skórze i naczyniach krwionośnych
  • typ IV - występuje w błonie podstawnej, wchodzi w skład nerek
  • typ V - znajduje się na powierzchni komórek, odpowiada za budowę włosów i łożyska

Kolagen może być dostarczony wraz z pożywieniem pochodzenia zwierzęcego (znajduje się w tkankach łącznych ssaków, m.in. skórze, chrząstkach i kościach). Naukowcy nie są jednak przekonani, czy spożywanie produktów bogatych w kolagen zwiększa jego poziom w organizmie. Enzymy trawienne rozkładają substancję, a sam kolagen ulega wielu przemianom zanim zostanie wchłonięty. 

Kolagen w organizmie

Kolagen zapewnia odpowiednią strukturę tkanek i odgrywa ważną rolę w procesach komórkowych - substancja wpływa więc na pracę całego organizmu. Wśród najważniejszych funkcji substancji warto wymienić:

  • zapewnienie elastyczności tętnicom i naczyniom krwionośnym
  • regenerację tkanek
  • odpowiedź immunologiczną
  • komunikację i migrację komórkową
  • wzmocnienie struktury kości

Kolagen a wiek

Wraz z wiekiem ciało syntetyzuje coraz mniej kolagenu, białko ulega fragmentacji i gorszej dystrybucji - organizm wykorzystuje więcej, niż jest w stanie wytworzyć. Degradacja kolagenu rozpoczyna się już po 25. roku życia, a synteza zanika zupełnie po 60. roku życia. 

Choć to naturalny i nieunikniony proces istnieje wiele czynników, które mają wpływ na tempo zmian:  

Kolagen na stawy

Kolagen to kluczowy składnik, który pomaga zachować integralność chrząstek. Chrząstki to - wbrew pozorom - tkanka bardzo delikatna i podatna na urazy, a jej zadaniem jest przecież ochrona i amortyzacja ruchów stawów. Kondycja chrząstek jest więc niezwykle ważna dla utrzymania ogólnej sprawności.

Kolagen wspiera regenerację i wzmacnia tkanki, a jego brak w organizmie znacząco wpływa na stan chrząstek - deficyt zwiększa ryzyko wystąpienia choroby zwyrodnieniowych stawów. Badania potwierdzają, że białko nie tylko wspomaga pracę układu ruchu, ale może też łagodzić objawy istniejących chorób stawów (jak ból, sztywność i obrzęki).

Kolagen do twarzy

Kolagen jest głównym budulcem skóry - odpowiada za jej zdrowie i wygląd, wspomagając i przyspieszając regenerację. Białko ma kluczowy wpływ na elastyczność, sprężystość i nawilżenie. Odpowiednia ilość kolagenu w organizmie wpływa na redukcję widocznych objawów starzenia (zmniejsza widoczność zmarszczek).

Kolagen poprawia też wytrzymałość paznokci - zapobiega ich łamliwości i likwiduje przebarwienia. Wspiera wzrost włosów i poprawia kondycję pasm.

Suplementy kolagenowe - jak działają?

Większość suplementów diety z kolagenem to produkty hydrolizowane, co oznacza, że białko zostało rozłożone na mniejsze cząsteczki, tak by ułatwić jego wchłanianie. Produkty występują w wielu wariantach - mogą zawierać od jednego do kilku typów kolagenu. Naukowcy podejrzewają, że suplementy nie tyle uzupełniają, co mogą stymulować organizm do samodzielnej produkcji, nie tylko kolagenu, ale też innych ważnych białek (m.in. elastyny i fibryliny).

Warto pamiętać, że przy regularnej suplementacji (bez względu na cel) osiągnięcie zauważalnych rezultatów zajmie co najmniej 8 tygodni. 

Kolagen w proszku do picia - biodostępność i efektywność

Kolagen występuje w wielu różnych formach. Choć kapsułki z pewnością znajdą wielu zwolenników, nie sprawdzą się u osób, które cierpią na problemy trawienne. Kolagen do picia to wygodny sposób na wprowadzenie białka do diety. Produkt szybko się wchłania, jeszcze zanim zostanie strawiony, co umożliwia osiągnięcie zadowalających efektów.  

Kolagen w płynie cechuje się dużą biodostępnością, a długością działania przewyższa wszystkie inne produkty. 

Kolagen rybi - zrównoważona alternatywa

Większość produktów zawierających kolagen wytwarzana jest ze źródeł pochodzenia zwierzęcego - głównie wołowiny. Istnieje jednak alternatywa. Kolagen rybi (zwany również morskim) pozyskiwany jest ze skóry (czasem też łusek i ości) ryb. Składa się głównie z kolagenu typu I, który znajduje się w (praktycznie) całym ciele, wykazuje więc mnóstwo korzyści dla całego organizmu. 

Kolagen rybi uważany jest za zrównoważony, ekologiczny i przyjazny dla środowiska preparat, ponieważ przy produkcji stosuje się niewykorzystane surowce pochodzące z połowów. Podobnie jak inne suplementy, cechuje się wysoką skutecznością - na poziomie chemicznym cząsteczki kolagenu są podobne, bez względu na pochodzenie. 

Produkt dodany do ulubionych