Jod  Jest 8 produktów.

Jod powinien być suplementowany. Uważa się, zresztą słusznie, że w codziennej diecie występują tak małe ilości jodu, iż niemal w każdym przypadku występuje konieczność zewnętrznej suplementacji. Jod bowiem w największych ilościach występuje w rybach morskich i owocach morza. To właściwie niemal wyłączne naturalne źródła występowania tego pierwiastka, a równocześnie produkty, których w zwyczajnej diecie bardzo często brakuje. Jod można również spotkać w pożywieniu, które zostało wyhodowane na ziemi bogatej w ten pierwiastek, bowiem przenika do produktów spożywczych, jednak jest to równocześnie powód, dla którego jod w owocach, warzywach, produktach mlecznych czy zbożowych nie zawsze występuje. Niekiedy joduje się sól kuchenną, aby dostarczać organizmowi większych ilości jodu.

Jod i tarczyca - to nie jedyna, ale najważniejsza zależność

Niemal 80% jodu znajduje się w tarczycy. Pozostałe ilości zlokalizowane są w kościach, jajnikach i krwi. Sprawia to, że w pierwszej kolejności zwraca się uwagę na zależność między jodem na tarczycą - bardzo silną zależność o burzliwym przebiegu w przypadku wahań ilości jodu w organizmie. Pierwiastek ten bowiem wspomaga produkcję hormonów tyroksyny i trójjodotyroniny. Te hormony tarczycy z kolei mają wpływ na pracę układu nerwowego, krążenia i układu mięśniowego. Innymi słowy, profilaktyka chorób tarczycy polega głównie na dostarczania organizmowi odpowiednich dla jego wieku ilości jodu.

Pierwszym objawem nieprawidłowego poziomu jodu w organizmie są wole. Dieta uboga w jod może doprowadzić do niedoczynności tarczycy. Na tym jednak nie koniec ponieważ niedobory jodu mogą prowadzić do opóźnienia rozwoju umysłowego i fizycznego, kretynizmu, a także zaburzeń płodności. W skrajnych przypadkach niedobór jodu może prowadzić do śmierci.

Jod odpowiada za prawidłową pracę tarczycy, dlatego efekty jego niedoboru bardzo często pokrywają się ze skutkami problemów hormonalnych. Ciągłe zmęczenie, tycie, niska odporność, wypadanie włosów i zaburzenia miesiączkowania to objawy, które są dzielone przez niedobór jodu i problemy hormonalne różnego pochodzenia, dlatego nie należy ich w żadnym razie ignorować.

Chociaż jod sam w sobie jest łatwo przyswajalny z pokarmu, istnieją pokarmy, które hamują jego przyswajanie. Należy do nich m.in. kapusta, która jest niewskazana dla osób z niedoborem jodu. Nie mniej istotna jest dieta, która nie obfituje w pożywienie zawierające jod.

Odpowiednio dawkowany jod to nie tylko dieta zawierająca ryby morskie - to przede wszystkim zewnętrzne źródła jodu w skondensowanej dawce.