Trawienie  Jest 237 produktów.

Trawienie jest procesem, który rozpoczyna się już w jamie ustnej. Jego celem jest rozłożenie tłuszczy, białek i węglowodanów przyjętych wraz z pożywieniem na dużo prostsze związki, które organizm będzie w stanie przyswoić. Przebieg trawienia jest bardzo uporządkowany i zależy w głównej mierze od ilości enzymów trawiennych. Przeważająca część tego procesu ma miejsce w jelicie cienkim, dlatego to właśnie o ten odcinek przewodu pokarmowego powinniśmy dbać z największą troską. 

Co negatywnie wpływa na trawienie?

Negatywny wpływ na trawienie ma przede wszystkim niewłaściwe skomponowana dieta, uboga w błonnik pokarmowy, zaś bogata w cukier i potrawy smażone. Najtrudniejsze do strawienia są wypieki z mąki pszennej, słodycze, bardzo słodkie owoce, ciężkostrawne warzywa, takie jak rośliny strączkowe czy kapustne, a także mleko krowie oraz produkty mleczne. Bardzo źle na trawienie wpływają także choroby, a konkretnie przyjmowane w ich trakcie leki, które zaburzają równowagę flory bakteryjnej jelit. Niekorzystne są także nietolerancje pokarmowe, a najpopularniejszą z nich jest nietolerancja glutenu oraz laktozy.

Jak usprawnić trawienie?

Podstawą sprawnego trawienia jest dieta bogata błonnik pokarmowy, połączona z piciem odpowiednio dużej ilości wody.  Z codziennego jadłospisu należy wykreślić także produkty ciężkostrawne oraz te, na które organizm reaguje indywidualną nietolerancją. Warto jednak skupić się nie tylko na diecie, ale także na sposobie jedzenia. Spożywanie niewielkich porcji w regularnych odstępach czasu oraz spokojne, długotrwałe przeżuwanie pozwoli bardzo szybko odczuć znaczącą różnicę. Na procesy trawienne korzystnie wpływa także ruch, który ułatwia przesuwanie treści jelitowej i pomaga w walce z dokuczliwymi zaparciami oraz wzdęciami. Przyczyną zaburzeń procesu trawienia mogą być również nagromadzone w organizmie toksyny, dlatego dobre rezultaty często osiąga się także poprzez poprawnie przeprowadzony detoks.

Do ruchu i zdrowej diety warto dołączyć także naturalne produkty i suplementy, które wspierają trawienie i ułatwiają przesuwanie treści jelitowych. Należy do nich przede wszystkim olej z ostropestu plamistego czy olej z oregano. W trawieniu niezwykle istotna jest także flora bakteryjna jelit, którą możemy uzupełnić zarówno za pomocą naturalnych jogurtów czy kiszonek, jak i poprzez zastosowanie gotowych probiotyków. W przypadku wystąpienia dolegliwości trawiennych, takich jak zgaga, niestrawność, wzdęcia czy zaparcia można natomiast bez obaw sięgać po ziołowe herbatki lub wyciągi z mięty lub imbiru.