Magnez

Pokazano 1-35 z 93 pozycji

Utrzymanie zbilansowanej diety to podstawa, bez której trudno zachować zdrowie. W zróżnicowanym jadłospisie nie powinno zabraknąć cennego pierwiastka, jakim jest magnez. Ten niepozorny element jest niezbędny m.in. do prawidłowego funkcjonowania mięśni, regulacji ciśnienia krwi oraz dostarczenia energii do tkanki nerwowej. Kompleksowy wpływ na organizm sprawia, że wiele uciążliwych objawów może zostać wyeliminowanych poprzez pokrycie dziennego zapotrzebowania na magnez. 

Magnez — za co odpowiada?

Na co pomaga magnez? Przede wszystkim oddziałuje na mięśnie i dba o ich odpowiednią pracę. Dzięki temu przynosi ulgę podczas bólów menstruacyjnych i nagłych spięć mięśni. O prawidłowy poziom pierwiastka w ciele powinni zadbać w szczególności sportowcy, którzy nie mogą sobie pozwolić na niespodziewane skurcze. Niedobory magnezu mogą przejawiać się m.in. poprzez powtarzające się drganie powieki.

Uzupełnienie pierwiastka jest istotne dla osób ze stresującym trybem życia. Ważne egzaminy, częste spotkania biznesowe lub przełomowe projekty wymagają wyjątkowego skupienia i zdolności zapamiętywania. Brak magnezu w organizmie prowadzi do obniżenia koncentracji i pogorszenia się pamięci, dlatego dodatkowa suplementacja może okazać się nieocenioną pomocą przy napiętym grafiku. 

Preparaty z magnezem są polecane osobom, które ze względu na chorobę lub nieprawidłowy sposób żywienia nie są w stanie dostarczyć odpowiednich dawek pierwiastka do organizmu. Warto jednak zadbać o jego właściwy poziom, gdyż obniża on ryzyko miażdżycy i cukrzycy typu II. Wpływa także na poziom wapnia, przyczyniając się do utrzymania zdrowych kości i zębów. 

Magnez i jego niedobór — z czego wynika?

Zbilansowana dieta to taka, w której nie brak witamin, minerałów i składników odżywczych. Niedobór magnezu może jednak spotkać nawet osoby, które starają się przestrzegać zdrowego jadłospisu. Zapotrzebowanie na pierwiastek wzrasta także przy niektórych jednostkach chorobowych oraz u kobiet w ciąży lub karmiących piersią. Na zbyt niski poziom magnezu narażeni są również ci, którzy regularnie spożywają kawę lub herbatę — ich nadmiar może wypłukiwać go z organizmu. 

Suplementacja magnezu — kto powinien ją stosować?

Magnez dla dzieci

Rozwijający się organizm małego dziecka potrzebuje szczególnej opieki. Odpowiedni poziom magnezu pozwala na utrzymanie koncentracji, jednocześnie wyciszając nadpobudliwego malucha i dbając o jego samopoczucie. Preparaty w żelach lub sprayach ułatwiają podanie i zachęcają pociechę do uzupełniania niedoborów. 

Magnez w ciąży

Zapotrzebowanie na magnez jest szczególnie wysokie u kobiet w ciąży oraz karmiących piersią. Gdy dieta nie jest w stanie dostarczyć niezbędnej ilości pierwiastka do organizmu, warto rozważyć dodatkową suplementację. 

Magnez — objawy niedoboru

Braki magnezu są widoczne stosunkowo szybko, jednak mogą być ignorowane przez długi czas ze względu na swój charakter. Wśród pierwszych objawów znajdują się:

  • ból głowy
  • osłabienie
  • uczucie ciągłego zmęczenia
  • rozdrażnienie, smutek, melancholijny nastrój
  • skurcze łydek
  • drgająca powieka

Gdy efekty niedoboru magnezu powtarzają się i stają się uciążliwe, konieczne jest uzupełnienie jego poziomu. Może być on dostarczony do organizmu poprzez odpowiednią dietę, bogatą w takie produkty, jak:

  • szpinak
  • banan
  • orzechy laskowe
  • kakao
  • warzywa strączkowe

Skutecznym rozwiązaniem są także suplementy z magnezem. Precyzyjnie odmierzone dawki w połączeniu z wspierającymi organizm minerałami i witaminami wzmacniają jego pracę. Szczególną popularnością cieszy się magnez z potasem — niedobór jednego powoduje gorsze wchłanianie drugiego. Z tego względu w sytuacji braków któregokolwiek z pierwiastków, najkorzystniej jest sięgnąć także po jego nieodłącznego kompana. 

Potas to nie jedyny przyjaciel magnezu. Jego doskonałym uzupełnieniem jest także witamina B6, która wspiera jego przyswajanie. Magnez  B6 zapewnia kompleksowe działanie, które przyda się osobom poddającym się intensywnej pracy umysłowej oraz tym, którzy są narażeni na długotrwały stres.  

Rodzaje magnezu — który jest najlepszy?

By magnez był skuteczny, niezbędna jest jego odpowiednia forma. W suplementach diety najczęściej spotyka się:

  • cytrynian magnezu — to jeden z najczęstszych wyborów konsumentów. Swoją pozycję zawdzięcza świetnej wchłanialności, jednak powoduje lekkie przeczyszczenie organizmu, dlatego nie każdy powinien go stosować.
  • glicynian magnezu — wyróżnia go wysoka wchłanialność, a przez to także skuteczność. W przeciwieństwie do cytrynianu nie wykazuje właściwości przeczyszczających.
  • węglan magnezu — to rozwiązanie dla tych, którzy zmagają się z dolegliwościami układu trawiennego, np. z refluksem. Pomimo łagodzenia objawów, węglan magnezu charakteryzuje się dosyć niską wchłanialnością — zaledwie 30%.

Bibliografia:

Brzozowska A. red.: Składniki mineralne w żywieniu człowieka, Wydawnictwo AR w Poznaniu 2002

https://ods.od.nih.gov/factsheets/Magnesium-HealthProfessional/

Produkt dodany do ulubionych