Napięcie przedmiesiączkowe

Pokazano 1-29 z 29 pozycji

PMS, czyli napięcie przedmiesiączkowe, to stan, w którym kobieta może znaleźć się kilka dni przed spodziewanym krwawieniem menstruacyjnym. Burza hormonów, która trwa w organizmie, przejawia się wówczas pod postacią szeregu symptomów. Panie dotknięte tą dolegliwością skarżą się na rozchwianie emocjonalne, bóle brzucha, trudności z koncentracją czy też wzrost apetytu. Ulgę mogą przynieść suplementy bez recepty, które wyciszą organizm i ograniczą efekty PMS.

Napięcie przedmiesiączkowe — czym jest PMS?

Dolegliwość charakteryzuje się objawami behawioralnymi, fizycznymi i psychologicznymi, które dotykają kobiety w okresie reprodukcyjnym. Zespół napięcia przedmiesiączkowego zmienia zachowanie i nastrój pań spodziewających się krwawienia menstruacyjnego. Najczęściej symptomy PMS powtarzają się w każdym cyklu, skutecznie utrudniając zwykłe funkcjonowanie.

Objawy napięcia przedmiesiączkowego

Szacuje się, że wszystkich oznak napięcia przedmiesiączkowego może być nawet ponad 300. Wśród tej listy znajduje się kilka najczęściej spotykanych objawów, które mogą sugerować, że kobieta jest dotknięta zespołem. PMS można rozpoznać poprzez:

  • rozdrażnienie i szybkie uleganie emocjom,
  • uczucie nieustannego napięcia,
  • pogorszenie nastroju, epizody depresyjne,
  • trudności z pamięcią,
  • nadwrażliwość piersi,
  • obniżenie samooceny,
  • zwiększoną emocjonalność, częste wybuchy płaczu,
  • zawroty głowy,
  • obniżone libido.

W przypadku napięcia przedmiesiączkowego u kobiety mogą wystąpić wszystkie objawy naraz, lub tylko wybrane z nich. Symptomy są widoczne tuż po owulacji, najczęściej ustępują w trakcie menstruacji albo dopiero po jej zakończeniu. Oznaki PMS obniżają komfort życia i mogą prowadzić do pogorszenia relacji z domownikami, dlatego warto podjąć próby wyciszania zespołu. 

Napięcie przedmiesiączkowe — jak złagodzić?

Negatywne skutki napięcia przedmiesiączkowego mogą być łagodzone poprzez zmianę nawyków. W walce z dolegliwością istotne miejsce zajmują używki. Wyeliminowanie papierosów oraz alkoholu wpływa na ogólną kondycję organizmu i pozwala ograniczać objawy PMS. 

Kobietom zmagającym się z zespołem zaleca się zwiększenie aktywności fizycznej. Regularna, codzienna dawka ruchu zmniejsza natężenie symptomów i ułatwia powrót do normalnego funkcjonowania. Modyfikacje należy wprowadzić także w diecie. Powinno się w niej znaleźć dużo warzyw i owoców, zaś zmniejszeniu powinny ulec dawki soli. 

Sytuacje stresowe to kolejny bodziec, który może potęgować PMS. Jeśli całkowite pozbycie się takich wydarzeń nie jest możliwe, warto nauczyć się, jak radzić sobie z nerwowością i stresem. Opanowanie emocji pozwoli wyciszyć organizm i zminimalizuje drażliwość, dzięki czemu kobieta będzie mogła odetchnąć z ulgą.

Napięcie przedmiesiączkowe — leczenie

PMS jest definiowany jako dolegliwość medyczna, która może być poddawana leczeniu. W przypadku leków na receptę lekarze najczęściej stosują tabletki antykoncepcyjne. Zawarte w nich hormony łagodzą objawy miesiączki, a także pomagają w wyciszeniu napięcia przedmiesiączkowego. Stosując je, należy mieć świadomość możliwych, niechcianych efektów, takich jak bóle głowy czy zmniejszone libido. 

W niektórych przypadkach wykorzystuje się również preparaty SSRI, które minimalizują symptomy psychiczne. Substancje wykorzystane w takich produktach posiadają jednak długą listę niepożądanych skutków ubocznych. Z tego względu ich przyjmowanie może odbywać się jedynie w określonych momentach i pod czujnym okiem lekarza prowadzącego. 

Napięcie przedmiesiączkowe a leki bez recepty

W większości sytuacji, PMS nie wymaga stosowania leków na receptę. Gdy zespół napięcia przedmiesiączkowego znajduje się w mało zaawansowanej fazie, wówczas warto rozważyć kurację z wykorzystaniem naturalnych preparatów. Ich właściwości przynoszą ulgę przy uciążliwych objawach, skutecznie je eliminując. 

Leki bez recepty na PMS są dostępne w kapsułkach, tabletkach oraz kroplach. Zróżnicowane formy podania pozwalają na dopasowanie produktu do własnych preferencji, tak, by jego stosowanie nie sprawiało trudności. Jakie suplementy należy wziąć pod uwagę?

Niepokalanek

Substancje zawarte w zielu pozwalają ograniczyć psychologiczne objawy napięcia przedmiesiączkowego. Stabilizują nastrój i minimalizują rozdrażnienie, zmniejszając wybuchy agresji lub płaczu. Dodatkowo niepokalanek reguluje krwawienie menstruacyjne i usprawnia cały proces. 

Ginkgo biloba

Wśród preparatów bez recepty, ginkgo biloba zajmuje zaszczytne miejsce. Jest on dobrze znany ze swojego działania wyciszającego, dlatego kobiety zmagające się z PMS chętnie po niego sięgają. Poprawia nastrój, zmniejsza rozdrażnienie oraz nerwowość. Wpływa także na fizyczne objawy napięcia przedmiesiączkowego i eliminuje je. 

Lukrecja

Ekstrakt z lukrecji to środek wykorzystywany zarówno przy PMS, jak i w trakcie menopauzy. Oddziałuje przede wszystkim na psychikę, pozbywając się pogorszonego samopoczucia, epizodów depresyjnych i wybuchów agresji. Osoby stosujące suplementy z wykorzystaniem rośliny odczuwają poprawę w codziennym funkcjonowaniu i stają się widocznie spokojniejsze. 

Produkt dodany do ulubionych