Aminokwasy

Pokazano 1-35 z 114 pozycji

Związki organiczne, jakimi są aminokwasy, dzielą się na dwie podstawowe grupy: endogenne oraz egzogenne. Pierwsza grupa jest wytwarzana przez organizm, dlatego ich niedobory występują głównie w sytuacjach chorobowych, gdy ciało jest znacznie osłabione. Z kolei drugi rodzaj aminokwasów musi być zdobywany z pożywienia lub poprzez suplementację. 

Ich właściwości są wykorzystywane przede wszystkim przez sportowców, dzięki którym są oni w stanie znacznie polepszać swoje wyniki. Pozytywny wpływ odczują jednak także osoby niezajmujące się aktywnością fizyczną. W zależności od rodzaju l-aminokwasy poprawiają układ odpornościowy, przyspieszają regenerację oraz zmniejszają ryzyko takich chorób, jak np. osteoporoza. 

Co to są aminokwasy i jakie pełnią funkcje?

Aminokwasy białkowe odpowiadają za budowę i metabolizm białek w organizmie. Bez nich prawidłowe funkcjonowanie byłoby całkowicie niemożliwe. Ich niebiałkowe wersje są odpowiedzialne za rozmaite procesy zachodzące w ciele, a ich liczba sięga ponad 300 rodzajów. 

Popularnością cieszą się także alfa aminokwasy. To substancje, których grupa aminowa jest przyłączona do tego samego atomu węgla, co grupa karboksylowa. Wśród nich znajdują się m.in. alanina, arginina oraz tyrozyna, które często występują w suplementach diety. 

Aminy i aminokwasy pełnią szereg funkcji w organizmie, dlatego tak ważny jest ich odpowiedni poziom. Dbają o poprawną pracę wątroby, wpływają na układ nerwowy i odgrywają rolę w układzie krwionośnym. Dodatkowo wiele z nich przyspiesza regenerację, zwiększa wytrzymałość organizmu, a także pozwala na przeprowadzenie intensywnego i wydajnego treningu.  

Aminokwasy zasadowe i kwasowe

W związkach organicznych występuje dodatkowy podział. Zgodnie z nim wyróżnia się:

  • aminokwasy zasadowe - ze względu na dodatkową grupę aminową wykazują one odczyn zasadowy. 
  • aminokwasy kwasowe - posiadają grupę karboksylową, dlatego wykazują odczyn kwaśny. Znajdują się w nich m.in. kwas asparginowy oraz glutaminowy.

Jak przyjmować aminokwasy?

Ich źródłem może być odpowiednio dobrana dieta, która będzie bogata w mięso, warzywa, orzechy oraz nabiał. Jej niedobory mogą pojawić się wskutek niezbilansowanego jadłospisu lub przewlekłej choroby. W niektórych przypadkach zaleca się także podniesienie poziomu wybranych aminokwasów ponad normę. Ich większe stężenie przynosi skuteczne rezultaty, szczególnie w przypadku profesjonalnych sportowców. 

Sposobów przyjmowania suplementów diety z aminokwasami jest kilka. Do najpopularniejszych należy zażywanie preparatów w porze porannej, gdyż są one dobrze przyswajalne tuż po obudzeniu. Osoby regularnie trenujące mogą pokusić się o przyjęcie aminokwasów chwilę przed ćwiczeniami, by osiągnąć maksymalnie efektywną sesję treningową. 

Niektórzy producenci zalecają używanie suplementów natychmiast po zakończonych ćwiczeniach. Dzięki temu przyspieszają one regenerację i wzmacniają zmęczone mięśnie. By uzyskać pewność, który sposób przyjmowania jest najskuteczniejszy, należy zapoznać się z zaleceniami przedstawionymi na ulotce. 

Produkt dodany do ulubionych