Witamina D

Pokazano 1-35 z 131 pozycji

Witaminy z grupy D to substancje, których często brakuje w organizmie. Choć człowiek jest w stanie dokonać samodzielnej syntezy za pomocą działania promieni słonecznych, niedobory witaminy D3 są popularnym problemem. Dzieje się tak przede wszystkim przez strefę klimatyczną, w jakiej znajduje się Polska. W trakcie jesiennych i zimowych miesięcy ilość słońca jest niewystarczająca do pokrycia zapotrzebowania na te cenne elementy. Wówczas konieczne jest dostarczenie witaminy poprzez pożywienie lub suplementację. 

Na co pomaga witamina D3?

Witamina D3 odgrywa ważną rolę dla układu kostnego. Wspomaga rozwój zębów i kości, dbając o to, by pozostały one zdrowe i mocne. Niedobory w młodym wieku mogą skutkować krzywicą, dlatego tak ważne jest utrzymanie prawidłowego poziomu witaminy u dzieci. Ma wpływ także na układ nerwowy, odpowiada za spokojny sen i wspiera psychikę, zapobiegając nagłym zmianom nastroju. 

Odpowiednie stężenie witaminy D3 w organizmie wspomaga układ krążenia, chroniąc serce przed chorobami. Ponadto oddziałuje na układ immunologiczny, zwiększając odporność na infekcje. Jej właściwości antybakteryjne sprawiają, że pomaga również przy gojeniu się ran. 

Witamina D3 — gdzie występuje?

Oprócz naturalnej syntezy witaminy można ją pozyskać także z pożywienia. Gdzie występuje witamina D3?

  • tłuste ryby, np. węgorz, makrela, łosoś, śledź
  • jajka
  • mleko
  • ser

Należy jednak pamiętać, że pokrycie dziennego zapotrzebowania na substancję za pomocą diety może okazać się niezwykle trudne. Ilości witaminy D3 obecne w produktach spożywczych są niewielkie, dlatego by utrzymać jej odpowiedni poziom, należałoby przyjmować znaczne porcje ryb lub nabiału. 

Witamina D3 dla dzieci — czy jest im potrzebna?

Witamina D3 dla dzieci jest dla nich ważna przede wszystkim w fazie intensywnego wzrostu. By mieć pewność, że ich rozwój przebiega prawidłowo, warto suplementować witaminę również u niemowląt. Odpowiednie dawki preparatu wspierają zdrowie zębów oraz kości, dbając o narząd ruchu maluchów. 

Witamina D3 — kiedy brać? Najważniejsze momenty na suplementację

Po suplementy diety z witaminą D3 powinni sięgnąć w szczególności ci, którzy posiadają jej niedobory. Można je stwierdzić poprzez badanie krwi oraz obserwację swojego samopoczucia i ciała. Do najważniejszych objawów braku witaminy D3 należą:

  • krzywica u dzieci i młodzieży
  • bóle kostno-mięśniowe
  • utrata apetytu
  • bezsenność
  • apatia, zmęczenie i pogorszenie nastroju
  • zaburzenia widzenia

Witamina D3 może być przyjmowana także zapobiegawczo w trakcie miesięcy, w których nasłonecznienie jest zbyt niskie, by organizm wytwarzał ją samodzielnie. Utrzymywanie odpowiedniego poziomu witaminy za pomocą suplementów powinno odbywać się w miesiącach od października do marca. 

Witamina D3 — od kiedy można ją stosować?

Witamina D3 jest bezpiecznym środkiem, który można stosować już od pierwszych dni życia. Niemowlęta powinny korzystać z formy, która nie grozi ich zadławieniem, np. z kropli lub sprayów. Po substancję mogą sięgać także kobiety karmiące piersią. 

Witamina D3 — dawkowanie

W miesiącach od października do marca warto rozważyć suplementy z witaminą D3. Gdy jadłospis nie pokrywa dziennego zapotrzebowania na substancję, jej dodatkowe źródło jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Dzienna dawka witaminy D3 jest zależna przede wszystkim od masy ciała i waha się pomiędzy 2000 a 4000 IU. 

Witamina D3 jest szczególnie potrzebna u osób starszych, po 75. roku życia, a także u nastolatków w fazie intensywnego wzrostu (11-18 lat). Podczas stosowania suplementów nie należy przekraczać maksymalnych dawek podanych przez producenta. 

Witamina D3 — jak przyjmować?

Witamina D3 w sprayu

Podawanie substancji w tej formie jest doceniane szczególnie przez rodziców maluchów. Witamina D3 w sprayu jest prosta do podania dzieciom, a jej postać sprzyja przyswajaniu. Wiele z nich zawiera dołączoną do opakowania pompkę dozującą, która ułatwia odmierzenie prawidłowej dawki preparatu. 

Witamina D3 w kroplach

Czysta forma produktu sprawdza się u osób, które nie przepadają za połykaniem tabletek. Ponadto płynna postać zwiększa wchłanialność preparatu, dlatego efekty stosowania są szybciej zauważalne. Witamina D3 w kroplach należy spożywać poprzez umieszczenie na łyżce dawki zaleconej przez producenta, uważając, by nie rozlać produktu. 

 

Bibliografia:

https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/

https://www.nhs.uk/conditions/vitamins-and-minerals/vitamin-d/

Produkt dodany do ulubionych