Minerały

Pokazano 1-35 z 350 pozycji

Minerały to składniki, których nie może zabraknąć w żadnym zdrowym organizmie. Ich odpowiedni poziom dba o prawidłowe funkcjonowanie wszystkich narządów. Pełnią funkcję budulcową, utrzymują równowagę kwasowo-zasadową, a także przyczyniają się do budowy krwinek czerwonych. 

Źródłem minerałów może być zbilansowana dieta, która zapewni dostęp do wszystkich potrzebnych elementów. Jeśli jednak jadłospis nie pokrywa dziennego zapotrzebowania na mikro- i makroelementy, warto rozważyć skorzystanie z suplementacji. Precyzyjnie przygotowane preparaty przywrócą odpowiedni poziom substancji i wyrównają niedobory. 

Rola minerałów w organizmie

By organizm przez długie lata mógł cieszyć się zdrowiem, wszystkie składniki mineralne muszą znajdować się w równowadze. Ich niedobory prowadzą do poważnych dolegliwości zdrowotnych, takich jak niedokrwistość, problemy z tarczycą czy też ubytki w szkliwie. 

Minerały dzielą się na dwie podstawowe grupy: mikro- oraz makroelementy. Czym się różnią?

  • mikroelementy — zapotrzebowanie dobowe na nie wynosi poniżej 100 mg na dobę. Choć ich obecność w organizmie jest mniejsza, to wcale nie mniej ważna. Ich prawidłowy poziom jest całkowicie niezbędny do bezproblemowego funkcjonowania ludzkiego ciała. Wśród mikroelementów znajdują się m.in. miedź, cynk, jod, żelazo oraz chrom.   
  • makroelementy — są konieczne do utrzymania sprawnej pracy narządów. Odpowiadają za procesy zachodzące w organizmie oraz są materiałem budulcowym komórek. Zapotrzebowanie na nie wynosi powyżej 100 mg na dobę, a w grupie znajdują się takie minerały, jak wapń, magnez, sód, potas czy fosfor. 

Jakich minerałów nie może zabraknąć?

Choć odpowiedź na pytanie, co to są minerały, jest już jasna, pozostaje druga kwestia — o jakie składniki trzeba zadbać przede wszystkim? By zachować zdrowie, należy uzupełniać każde braki i utrzymywać odpowiedni poziom mikro- oraz makroelementów. Część z nich bywa jednak trudniej dostępna ze względu na mniejszą zawartość w pożywieniu, dlatego łatwiej o ich niedobór. 

Chrom

To jeden z kluczowych minerałów śladowej ilości. Bierze udział w procesie metabolizmu glukozy i kontroluje jej poziom we krwi. Dzięki temu chroni przed cukrzycą. Stanowi również barierę przed miażdżycą poprzez obniżanie stężenia "złego" cholesterolu, a jednocześnie podnosząc jego "dobry" odpowiednik.

Cynk

Jest podstawowym minerałem, po który sięga się przy osłabionych włosach, skórze i paznokciach. Wpływa także na gojenie się ran, dlatego jego niedobory skutkują długim okresem leczenia i pogorszeniem stanu naskórka. Cynk wzmacnia kości, dzięki czemu znalazł zastosowanie przy takich schorzeniach, jak np. reumatyzm. 

Miedź

Reguluje prawidłową pracę układu krwionośnego i dba o funkcjonowanie serca. Uczestniczy w transportowaniu tlenu do komórek i wpływa na aktywność neuroprzekaźników, usprawniając działania mózgu. 

Potas

Reguluje gospodarkę wodną organizmu i wykazuje pozytywny wpływ na układ nerwowy. Jego niedobory mogą prowadzić m.in. do pogorszenia nastroju, a nawet stanów lękowych oraz depresyjnych. Jeśli z powodu choroby lub nieprawidłowej diety ciało nie otrzymuje potrzebnych dawek potasu, warto rozważyć suplementy uzupełniające braki.  

Kolagen 

Dzięki niemu skóra staje się napięta i gładka, a zmarszczki nie pojawiają się przez wiele lat. Wraz z wiekiem jego obecność w organizmie maleje, dlatego często sięga się po dodatkowe preparaty bogate w kolagen. 

Krzem

Działa kompleksowo i wpływa na funkcjonowanie większości narządów. Wspomaga regenerację skóry, odpowiada za elastyczność żył i dobrze sprawdza się w profilaktyce miażdżycy. To także nieoceniona pomoc dla układu odpornościowego, który za sprawą krzemu staje się mocniejszy i bardziej odporny na choroby. 

Produkt dodany do ulubionych