L-Teanina - działanie, dawkowanie, skutki uboczne

Naturalne "psychotropy" to substancje, które wykazują działanie uspokajające, ale przy tym nie otumaniają i przede wszystkim ich długotrwałe stosowanie nie jest szkodliwe dla zdrowia. Znalezienie naturalnej substancji o takim działaniu - skutecznej, a przy tym nieszkodliwej - nie należy do łatwych zadań. Od jakiegoś czasu jednak na rynku dostępna jest L-teanina, której działanie zostało potwierdzone i docenione przez wszystkie osoby borykające się z przewlekłym stresem i jego skutkami dla organizmu, spośród których problem ze snem jest jednym z najbardziej dotkliwych.

L-Teanina - co to jest

Teanina to organiczny związek chemiczny należący do grupy aminokwasów niebiałkowych. Innymi słowy, L-teanina to aminokwas, który nie występuje w białku pokarmowym, ale obecny jest w liściach zielonej herbaty w konfiguracji L. Obecny jest również w niektórych grzybach, jednak to głównie zielona herbata jest jego źródłem i zarazem powodem, dla którego napój ten zalecany jest szczególnie osobom mającym problemy na tle napięcia nerwowego. L-teanina bowiem nie tylko poprawia nastrój, ale też obniża poziom stresu i chroni mózg oraz serce. Mówiąc o teaninie, zazwyczaj ma się na myśli L-teaninę, która ma znacznie więcej korzyści niż D-teanina.

Prozdrowotne działanie L-teaniny

Teanina to przede wszystkim sposób na szeroko pojmowane reakcje stresowe. L-teanina na lęki zalecana jest wszystkim tym, którzy nie są w stanie poradzić sobie z niepokojem. Wpływa na aktywność fal mózgowych, a do tego neutralizuje pobudzające działanie kofeiny. Picie zielonej herbaty umożliwia zapadnięcie w stan głębokiego relaksu, co zawdzięcza się oczywiście teaninie. Badania udowodniły bowiem, że działa ona już 30-40 minutach od spożycia - niezależnie od formy przyjęcia jej. Wiąże się to z jeszcze jedną właściwością tego aminokwasu, mianowicie teanina na sen pomaga głównie dzięki swym zdolnościom relaksacyjnym. Dzięki niej sen nie tylko jest głęboki, ale przede wszystkim spokojny. Umożliwia tym samym bardziej efektywny odpoczynek.

Teanina na nerwice pomaga w równie dużym stopniu, jak i na inne schorzenia natury psychologicznej czy psychiatrycznej. Nie tylko łagodzi objawy nerwicy, ale też wspiera leczenie depresji, redukuje objawy schizofrenii, a także poprawia zdolności umysłowe. To ostatnie zawdzięcza głównie swojemu wpływowi na zwiększanie poziomu dopaminy i serotoniny w mózgu. Oznacza to, że teanina może zwiększać zdolność do uczenia się i poprawiać pamieć.

Aminokwas ten wykazuje również bardzo dobry wpływ na układ krążenia. Poziom serotoniny wpływa na ciśnienie krwi, dlatego teanina może być stosowana jako wsparcie terapii leczącej z nadciśnienia, a także jest dobrym sposobem na utrzymanie prawidłowego poziomu ciśnienia krwi. Co więcej, zapobiega również twardnieniu tętnic i poprawia funkcjonowanie naczyń krwionośnych.

Teanina na sen

Teanina jest w stanie kompleksowo poprawić jakość naszego snu. Działa rozluźniająco, eliminuje poczucie lęku, odpręża i przyczynia się do szybszego zasypiania. W jaki sposób teanina wpływa na sen? Przede wszystkim poprzez zwiększenie poziomu serotoniny, dopaminy oraz GABA - neuroprzekaźników, które odpowiadają między innymi za nasz dobry nastrój i emocje. Teanina zwiększa również aktywność fal mózgowych alfa, które są obecne podczas stanu głębokiej relaksacji umysłowej oraz w trakcie snu w fazie REM. Ponieważ substancja ta pogłębia i przedłuża właśnie tę fazę snu, wpływa na polepszenie jego jakości. Jednocześnie L-teanina ułatwia zasypianie poprzez zwiększanie skuteczności systemu GABA, który jest neurotransmiterem przeciwlękowym. Dzięki niej umysł może spowolnić procesy myślowe i przygotować się do snu. Co ciekawe, teanina zmniejsza pobudzenie spowodowane wypiciem kawy. Neutralizujące względem kofeiny właściwości tego aminokwasu zostały udowodnione naukowo, dlatego jeśli wypijemy przed snem kawę, mocną herbatę czy napój typu coca-cola, warto sięgnąć po teaninę, która pomoże spokojnie zasnąć i efektywnie wypocząć. 

Teanina do kawy

Chociaż teanina spożyta jakiś czas po wypiciu napoju kofeinowego neutralizuje jego działanie pobudzające, to przyjęta jednocześnie idealnie uzupełnia działanie kofeiny. Kombinacja tych dwóch składników pozwala osiągnąć lepsze rezultaty w takich parametrach, jak czas prostych reakcji, dokładność weryfikacji zdań, dokładność szybkiego przetwarzania informacji wizualnych czy szybkość rozpoznawania słów. Jednocześnie kofeina i teanina poprawiają samopoczucie i czujność, a także redukują uczucie zmęczenia. 

Odchudzanie z zieloną herbatą

Zielona herbata bardzo często polecana jest jako sposób na odchudzanie, a właściwie jako środek pomocy w procesie odchudzania. Jej skuteczność podkreśla się obecnością teaniny, która ma wpływ na ograniczenie przyrostu masy ciała. Jako silny antyoksydant taenina dodatkowo hamuje wpływ szkodliwych substancji na organizm, prowadzi do jego oczyszczenia, a tym samym powoduje poprawę procesów metabolicznych w organizmie. Wszystko to przekłada się na zatrzymanie lub nawet utratę wagi.

L-teanina - skutki uboczne

Przyjmowanie L-teaniny przez zdrową osobę nie powinno wiązać się z żadnymi skutkami ubocznymi. Nieco inaczej wygląda to jednak w przypadku osób przyjmujących leki na ciśnienie krwi. Teanina może dodatkowo obniżyć ciśnienie krwi, dlatego w połączeniu z lekami na obniżenie ciśnienia może doprowadzić do jego bardzo dużego spadku. Również osoby przyjmujące leki pobudzające mogą odczuć działanie teaniny - w tej sytuacji hamujące skuteczność wspomnianych leków.

L-teanina - dawkowanie

Teanina na rynku dostępna jest w kilku postaciach, przy czym można sprowadzić je do dwóch najbardziej ogólnych grup, mianowicie suszu, z którego przygotowuje się napar, i proszku występującego również w formie gotowych do spożycia kapsułek. Teanina w herbacie może być przyjmowana bez ograniczeń, bowiem jej stężenie jest stosunkowo niewielkie. Nie tylko przyniesie korzyść dla zdrowia, ale też będzie bardzo dobrym zamiennikiem dla innych, bardziej szkodliwych napojów.

Teanina w proszku z kolei powinna być przyjmowana w dawce w granicach 150 mg do 600 mg. Taka ilość zapewnia skuteczne działanie teaniny, a przy tym umożliwia uniknięcie skutków ubocznych. Należy przy tym pamiętać, że odpowiednie dawkowanie zależy przede wszystkim od zdrowia osoby przyjmującej L-teaninę.

Komentarze (1)

    • beti
    • 2019-12-21 11:58:16
    Absolutnie nie zgodze się z tym ze zielona herbata przyczynia sie do lepszego samopoczucia i jest super zdrowa.. Zielona herbata mocno zakwasza organizm zresztą podobnie jak i czarna herbata oraz kawa. Pijąc np. 3-5 zielonych herbat dziennie przez dluższy czas można zostac jednym kłębkiem nerwów Jest mocno pobudzająca a do tego cały układ kostny podupada ponieważ zwieksza sie stęzenie kwasu moczowego, powstaja bóle i czujemy się jak połamani.Naprawde dziwie się ze zielona herbata jest tak super zachwalana..

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych