L-Teanina - działanie, dawkowanie, skutki uboczne

L-Teanina - działanie, dawkowanie, skutki uboczne

Naturalne "psychotropy" to substancje, które wykazują działanie uspokajające, ale przy tym nie otumaniają i przede wszystkim ich długotrwałe stosowanie nie jest szkodliwe dla zdrowia. Znalezienie naturalnej substancji o takim działaniu - skutecznej, a przy tym nieszkodliwej - nie należy do łatwych zadań. Od jakiegoś czasu jednak na rynku dostępna jest L-teanina, której działanie zostało potwierdzone i docenione przez wszystkie osoby borykające się z przewlekłym stresem i jego skutkami dla organizmu, spośród których problem ze snem jest jednym z najbardziej dotkliwych.

L-Teanina - co to jest

Teanina to organiczny związek chemiczny należący do grupy aminokwasów niebiałkowych. Innymi słowy, L-teanina to aminokwas, który nie występuje w białku pokarmowym, ale obecny jest w liściach zielonej herbaty w konfiguracji L. Obecny jest również w niektórych grzybach, jednak to głównie zielona herbata jest jego źródłem i zarazem powodem, dla którego napój ten zalecany jest szczególnie osobom mającym problemy na tle napięcia nerwowego. L-teanina bowiem nie tylko poprawia nastrój, ale też obniża poziom stresu i chroni mózg oraz serce. Mówiąc o teaninie, zazwyczaj ma się na myśli L-teaninę, która ma znacznie więcej korzyści niż D-teanina.

Prozdrowotne działanie L-teaniny

Teanina to przede wszystkim sposób na szeroko pojmowane reakcje stresowe. L-teanina na lęki zalecana jest wszystkim tym, którzy nie są w stanie poradzić sobie z niepokojem. Wpływa na aktywność fal mózgowych, a do tego neutralizuje pobudzające działanie kofeiny. Picie zielonej herbaty umożliwia zapadnięcie w stan głębokiego relaksu, co zawdzięcza się oczywiście teaninie. Badania udowodniły bowiem, że działa ona już 30-40 minutach od spożycia - niezależnie od formy przyjęcia jej. Wiąże się to z jeszcze jedną właściwością tego aminokwasu, mianowicie teanina na sen pomaga głównie dzięki swym zdolnościom relaksacyjnym. Dzięki niej sen nie tylko jest głęboki, ale przede wszystkim spokojny. Umożliwia tym samym bardziej efektywny odpoczynek.

Teanina na nerwice pomaga w równie dużym stopniu, jak i na inne schorzenia natury psychologicznej czy psychiatrycznej. Nie tylko łagodzi objawy nerwicy, ale też wspiera leczenie depresji, redukuje objawy schizofrenii, a także poprawia zdolności umysłowe. To ostatnie zawdzięcza głównie swojemu wpływowi na zwiększanie poziomu dopaminy i serotoniny w mózgu. Oznacza to, że teanina może zwiększać zdolność do uczenia się i poprawiać pamieć.

Aminokwas ten wykazuje również bardzo dobry wpływ na układ krążenia. Poziom serotoniny wpływa na ciśnienie krwi, dlatego teanina może być stosowana jako wsparcie terapii leczącej z nadciśnienia, a także jest dobrym sposobem na utrzymanie prawidłowego poziomu ciśnienia krwi. Co więcej, zapobiega również twardnieniu tętnic i poprawia funkcjonowanie naczyń krwionośnych.

Odchudzanie z zieloną herbatą

Zielona herbata bardzo często polecana jest jako sposób na odchudzanie, a właściwie jako środek pomocy w procesie odchudzania. Jej skuteczność podkreśla się obecnością teaniny, która ma wpływ na ograniczenie przyrostu masy ciała. Jako silny antyoksydant taenina dodatkowo hamuje wpływ szkodliwych substancji na organizm, prowadzi do jego oczyszczenia, a tym samym powoduje poprawę procesów metabolicznych w organizmie. Wszystko to przekłada się na zatrzymanie lub nawet utratę wagi.

L-teanina - skutki uboczne

Przyjmowanie L-teaniny przez zdrową osobę nie powinno wiązać się z żadnymi skutkami ubocznymi. Nieco inaczej wygląda to jednak w przypadku osób przyjmujących leki na ciśnienie krwi. Teanina może dodatkowo obniżyć ciśnienie krwi, dlatego w połączeniu z lekami na obniżenie ciśnienia może doprowadzić do jego bardzo dużego spadku. Również osoby przyjmujące leki pobudzające mogą odczuć działanie teaniny - w tej sytuacji hamujące skuteczność wspomnianych leków.

L-teanina - dawkowanie

Teanina na rynku dostępna jest w kilku postaciach, przy czym można sprowadzić je do dwóch najbardziej ogólnych grup, mianowicie suszu, z którego przygotowuje się napar, i proszku występującego również w formie gotowych do spożycia kapsułek. Teanina w herbacie może być przyjmowana bez ograniczeń, bowiem jej stężenie jest stosunkowo niewielkie. Nie tylko przyniesie korzyść dla zdrowia, ale też będzie bardzo dobrym zamiennikiem dla innych, bardziej szkodliwych napojów.

Teanina w proszku z kolei powinna być przyjmowana w dawce w granicach 150 mg do 600 mg. Taka ilość zapewnia skuteczne działanie teaniny, a przy tym umożliwia uniknięcie skutków ubocznych. Należy przy tym pamiętać, że odpowiednie dawkowanie zależy przede wszystkim od zdrowia osoby przyjmującej L-teaninę.

Powiązane produkty

Udostępnij ten wpis

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz