Jak działa chlorek magnezu? Poznaj właściwości, zastosowanie i praktyczne porady

Jednym z podstawowych pierwiastków wpływających na zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie organizmu jest magnez. Osłabienie, problemy z mięśniami czy trudności z zasypianiem, to tylko niektóre skutki niedoboru - a jak pokazują statystyki, podaż jest niewystarczająca wśród większości osób. Suplementacja to jedna z najlepszych form dostarczenia magnezu do organizmu. Jak pośród wielu opcji wybrać najlepszą? Odpowiedni preparat jest przecież kluczowy dla skuteczności suplementacji. Czym jest i jak działa chlorek magnezu? 

Dlaczego magnez jest tak ważny?

Magnez odpowiada za 300 reakcji biochemicznych w ludzkim organizmie. Wpływa na pracę mięśni i metabolizm kości, bierze udział w regulacji ciśnienia osmotycznego krwi i przekazywaniu impulsów nerwowych. Pomaga utrzymać równowagę wodno - elektrolitową, wpływa korzystnie na pamięć i koncentrację. Co ciekawe, zapotrzebowanie organizmu nie dotyczy całego pierwiastka, a wyłącznie jego jonów. 

Niestety, magnez jest minerałem, który nie wchłania się tak łatwo - jak pokazują badania tylko 15% - 30% podaży jest przyswajane przez organizm. Niewiele, prawda?

Chlorek magnezu - co to jest?

Chlorek magnezu (MgCl2) to jedna z soli magnezowych, zaliczana do typu nieorganicznego. Zawiera jeden jon magnezu i dwa jony chlorku. Występuje przeważnie w postaci różnych hydratów (czyli substancji wzbogaconych o cząsteczki wody). Cechuje się wysoką bioaktywnością, jest jedną z łatwiej przyswajalnych form pierwiastka (i najszybciej spośród nieorganicznych związków magnezu). 

Głównym zadaniem substancji jest równoważenie poziomu magnezu w organizmie. 

Chlorek magnezu sześciowodny (uwodniony chlorek magnezu)

Chlorek magnezu sześciowodny (MgCl2*6H2O) to związek chemiczny, który jest heksahydratem chlorku magnezu. Główna różnica dotyczy przede wszystkim masy cząsteczkowej i higroskopijności - bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie, co ma ogromne znaczenie dla wchłanialności. Jest to jedna z najchętniej stosowanych substancji w suplementacji magnezu. 

Chlorek magnezu - sposoby otrzymywania

Chlorek magnezu otrzymywany jest na kilka sposobów:

  • z minerału o nazwie karnalit (czyli chlorku magnezowo - potasowego w płynnej formie)
  • poprzez ogrzewanie w atmosferze gazowego chlorowodoru
  • dzięki reakcji chemicznej kwasu solnego na węglan, wodorotlenek lub tlenek magnezu

Jest jeszcze jedna ciekawa metoda...

Chlorek magnezu z Morza Martwego

Chlorek magnezu może być pozyskany w procesie odparowania wody morskiej - najlepiej ze źródła, które bogate jest w ten minerał - a o to dosyć trudno. Zawartość magnezu w wodzie morskiej wynosi ok. 3,7%. Na szczęście naukowcy zauważyli potencjał leczniczy Morza Martwego - jak pokazują badania, wody zawierają nawet 50,8% magnezu. 

To oczywiście nie koniec - woda poddawana jest procesowi krystalizacji, dzięki czemu otrzymuje się (najpierw) chlorek sodu i (jako drugi w kolejności) chlorek magnezu. 

Właśnie, a jak wygląda taki chlorek magnezu?

Chlorek magnezu - płatki magnezu

Chlorek magnezu występuje najczęściej pod postacią niewielkich płatków. Jest to konsekwencja procesu krystalizacji, szczególnie gdy minerał pozyskiwany jest ze słonej wody. To naturalna i najczęściej występująca forma tego cennego związku chemicznego. 

Chlorek magnezu - zastosowanie

Magnez odpowiada za działanie wielu enzymów (póki co zliczono 30), produkcję ATP (który stanowi nośnik energii), a także wzrost i reprodukcję komórek. Bierze udział w syntezie kwasów nukleinowych, białek i tłuszczy. 

Chlorek magnezu to suplement, który pozwala zwiększyć stężenie jonów magnezu w organizmie. Znajduje też zastosowanie w pielęgnacji skóry - łagodzi stany zapalne i według najnowszych badań może też pomóc w przypadku chorób dermatologicznych (jak łuszczyca czy atopowe zapalenie skóry). 

Jak wykorzystać właściwości chlorku magnezu?

Chlorek magnezu na stawy

Chlorek magnezu sprawdzi się w przypadku problemów ze stawami, ale też przy bólu mięśni czy kontuzjach. Produkt wzmocni naczynia krwionośne, a delikatny masaż w czasie aplikacji pomoże usunąć obrzęki i zmniejszy nieprzyjemne odczucia.

Na stawy najlepsza będzie oliwa magnezowa. Jak przygotować specyfik?

  • 1 szklanka płatków chlorku magnezu + szklanka wody destylowanej

Wodę należy podgrzać, a następnie dodać chlorek magnezu i dokładnie wymieszać. Całość przelać do butelki, słoika lub innego naczynia i używać w razie potrzeby (produkt można pozostawić na skórze lub spłukać w razie dyskomfortu). 

Oliwa bez oleju?

Oliwa magnezowa jest oliwą tylko z nazwy, tak naprawdę to wodny roztwór soli, który nie zawiera tłuszczu.  Termin dotyczy (prawdopodobnie) konsystencji, która w kontakcie ze skórą staje się oleista, gęsta i śliska. 

Chlorek magnezu na grzybicę

W produktach o niskim (czyli kwasowym) pH, chlorek magnezu wykazuje właściwości przeciwdrobnoustrojowe - zmniejsza ilość bakterii i innych drobnoustrojów bytujących na skórze. Działa antyseptycznie i usuwa nieprzyjemne zapachy, wynikające z aktywności niewidocznych organizmów.

Jak wykorzystać chlorek magnezu na grzybicę?

Kąpiel do stóp to doskonałe rozwiązanie, które dodatkowo odpręży i zrelaksuje. Jak przygotować?

  • 1 szklanka chlorku magnezu + 3 - 4 litry ciepłej wody 

Stopy należy moczyć przez 30 minut, następnie spłukać wodą i nałożyć ulubiony krem. 

Można też użyć oliwy magnezowej lub leczniczego balsamu:

  • 1 szklanka płatków magnezowych + pół szklanki wody + pół szklanki oliwy z oliwek + pół szklanki masła shea

Wodę trzeba podgrzać, a kiedy będzie gorąca (ale nie wrząca) dodać chlorek magnezu i wymieszać. Podobnie z oliwą z oliwek i masłem shea - kiedy produkty połączą się pod wpływem ciepła, należy dolać mieszankę wody i chlorku magnezu. Całość zmiksować na jednolitą masę.

Chlorek magnezu na włosy

Chlorek magnezu stosowany regularnie oczyści i odżywi skalp, zmniejszy problemy skóry głowy (jak łupież czy nadmierne przetłuszczanie), wzmocni włosy i wspomoże ich wzrost. Choć trudno stwierdzić, czy to wpływ chlorku magnezu czy rezultat dostarczenia odpowiedniej dawki magnezu do organizmu, działanie jest naprawdę skuteczne. Jak stosować?

Wygodna mgiełka do włosów:

  • 1 szklanka płatków chlorku magnezu + 1 szklanka wody

Wodę należy podgrzać, dodać chlorek magnezu i wymieszać. Kiedy mikstura wystygnie, całość można przelać do butelki z atomizerem. Stosować 2 - 3 razy w tygodniu w zależności od potrzeb. 

Kiedy stosować chlorek magnezu?

Niestety, niedobór magnezu to często zjawisko subkliniczne - nie daje więc wyraźnych objawów, są one ogólne i niespecyficzne. Które z nich występują najczęściej?

  • skurcze i bóle mięśni
  • osłabienie i zmęczenie
  • zmniejszona odporność na stres
  • problemy z koncentracją i snem
  • rozdrażnienie i obniżenie nastroju
  • kołatanie serca (napady szybkiego bicia serca)

Długotrwały niedobór może prowadzić do zakłócenia funkcjonowania układu nerwowego, mięśni i stawów. Często wiąże się też z wystąpieniem wielu poważnych dolegliwości, jak np.:

  • choroby serca
  • miażdżyca
  • nowotwory
  • stany lękowe
  • depresja

Kto jest narażony na niedobór magnezu?

Na ujemny bilans magnezu w organizmie narażony jest praktycznie każdy. Stan może być rezultatem wielu różnych czynników. Co sprzyja powstawaniu niedoboru?

  • dieta bogata w tłuszcze, wapń lub błonnik
  • długotrwałe / restrykcyjne odchudzanie
  • kawa lub herbata spożywane często i w dużych ilościach
  • nadużywanie alkoholu
  • spożywanie żywności bogatej w fosforany (mięso, sery topione, ryby)
  • przewlekły stres
  • długotrwała farmakoterapia
  • niewydolność nerek

Jeśli którykolwiek z punktów brzmi znajomo, należy rozważyć suplementację chlorkiem magnezu. 

 

Jak stosować chlorek magnezu?

Chlorek magnezu stosowany jest najczęściej na dwa sposoby - wewnętrznie i zewnętrznie. Choć wybór to kwestia indywidualna, warto poznać wady i zalety każdego rozwiązania. 

Trzeba pamiętać, że bez względu na preferowaną formę suplementacji, pierwsze efekty mogą być odczuwalne dopiero po upływie kilku tygodni (do kilku miesięcy), nie należy więc rezygnować zbyt szybko. 

Chlorek magnezu do picia

Chlorek magnezu do picia to jedna z niewielu form przyjmowania suplementu doustnie. Dlaczego? Substancja ma charakterystyczny i (nie ma co ukrywać) niezbyt przyjemny smak, dodatkowo jest wysoko higroskopijna - rozpuszczona z pewnością sprawdzi się najlepiej.

Chociaż chlorek magnezu jest bezpieczny, a ewentualny nadmiar wydalany jest przez nerki wraz z moczem, nadmiar może wywołać dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego. Ale to nie jedyny powód, dla którego warto trzymać się zaleceń producenta dotyczących dawki. Sprawdza się tu zasada mniej znaczy więcej. Wchłanianie magnezu zależne jest od stężenia minerału - im mniejsze (stężenie), tym większy stopień wchłanialności (czyli możliwość przyswojenia). 

Suplement dobrze przyjmować w czasie posiłku, dzięki czemu żołądek nie zostanie niepotrzebnie obciążony. Warto pamiętać, by wybrać gatunek farmaceutyczny, czysty i zdatny do spożycia.

 

Chlorek magnezu do kąpieli

Kąpiel z dodatkiem chlorku magnezu to doskonałe rozwiązanie dla osób, które wykazują słabą przyswajalność substancji z układu pokarmowego. Metoda zapewnia dobrą wchłanialność i z powodzeniem pomoże uzupełnić niedobory magnezu w organizmie, jest też bezpieczna - ponieważ chlorek magnezu nie jest szkodliwy dla tkanek. Kąpiel lecznicza ma też dodatkowe zalety - łagodzi podrażnienia skóry, odpręża i relaksuje. 

Do wanny wypełnionej ciepłą wodą wystarczy dodać 2 szklanki chlorku magnezu i moczyć ciało przez ok. 30 minut. Nie należy dodawać żadnych kosmetyków ani innych substancji chemicznych. Po zabiegu warto opłukać skórę pod prysznicem i zastosować balsam nawilżający (kąpiel może nieco wysuszać). Jak często stosować? Wystarczy raz w tygodniu.

 

Współczesna dieta bardzo często wiąże się z niedostateczną podażą magnezu. A minerał jest niezwykle istotny dla zdrowia, funkcjonowania organizmu i samopoczucia. Chociaż niedobory mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, bywają często niezauważone - a problem tylko narasta. Łatwo tego uniknąć - chlorek magnezu to doskonałe uzupełnienie codziennej diety, które utrzyma pierwiastek na właściwym poziomie - skutecznie i na długo.  

Bibliografia

"Preparaty magnezu" -  A. Jabłecka, K. Korzeniowska, A. Skołuda, A. Cieślewicz, Zakład Farmakologii Klinicznej, Uniwersytet Medyczny im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu


"Wpływ magnezu na zdrowie człowieka" - B. Bancerz, M. Duś - Żuchowska, W. Cichy, H. Matusiewicz, Klinika Gastroenterologii Dziecięcej i Chorób Metabolicznych Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, Zakład Chemii Analitycznej Politechniki Poznańskiej


"Farmakoterapia skóry. Część 2. Przenikanie substancji przez skórę" - T. Wolski, B. Kędzia, Instytut Włókien Naturalnych i Roślin Zielarskich w Poznaniu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie


"Magnesium Chloride for Health and Rejuvenation" - B. Bourke, W. Lasy, czasopismo naukowe Nexus Magazine


"Therapeutic Uses of Magnesium" - M. P. Guerrera, S. L. Volpe, J. J. Mao, School of Medicine, University of Connecticut, School of Medicine, School of Nursing, University of Pennsykvania


"Magnesium Chloride or Magnesium Sulfate: A Geniun Question" - J. Durlach, A, Guiet - Bara, N. Pagès, P. Bac, M. Bara, Laboratoire de Physiologie et Physiopathologie, Université P. et M. Curie, Laboratoire de Toxicologie, Faculté de Pharmacie, Université Louis Pasteur, Laboratoire de Pharmacologie, Faculté de Pharmacie, Paris XI, France

Komentarze (1)

    • Paulina
    • 2021-12-01 10:37:31
    U mnie najlepiej się sprawdza kąpiel z chlorkiem magnezu. Nic tak nie działa relaksująco i kojąco na obolałe mięśnie i stawy jak właśnie taka kąpiel. Niestety sam magnez do łykania w tabletkach sobie tak dobrze nie radził jak te kąpiele.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych