Bezsenność

Pokazano 1-25 z 25 pozycji

Bezsenność jest zaburzeniem snu, które wbrew pozorom nie polega jedynie na trudnościach z zasypianiem, ale także na zaburzeniu prawidłowego rytmu, głębokości oraz czasu trwania snu. Kiedy jest on niespokojny, przerywany i płytki, nie może zaspokoić potrzeb regeneracji zmęczonego organizmu, co skutkuje zarówno chronicznym przemęczeniem, znużeniem i osłabieniem, jak i silnym napięciem emocjonalnym i nerwowością. 

Co może powodować bezsenność?

Niegdyś problem bezsenności dotyczył przede wszystkim osób starszych. Dzisiaj wskutek zmiany stylu życia, coraz więcej bardzo młodych osób szuka pomocy w walce z nieprawidłowym rytmem snu. Najczęstszymi przyczynami bezsenności są czynniki zewnętrzne, taki jak upał, hałas czy ostre światło. Nierzadko za tym problemem stoją jednak również różnego rodzaju lęki, stany depresyjne, stres, konflikty z innymi osobami i dolegliwości, takie jak chociażby nocne parcie na mocz. Bezsenność pojawia się także po spożyciu zbyt dużej ilości kofeiny, alkoholu i niektórych leków. Istnieją również inne czynniki zwiększające ryzyko wystąpienia problemów ze snem, a należy do nich przede wszystkim praca w systemie zmianowym, podróżowanie pomiędzy strefami czasowymi, menopauza oraz zdiagnozowane zaburzenia depresyjne.

Bezsenność -  sen dlaczego jest ważny?

Sen jest naturalną potrzebą organizmu, którą powinniśmy zaspokajać tak samo, jak głód czy pragnienie. Czynność ta to niezbędny warunek regeneracji komórek naszego ciała. Jeśli nie dbamy o zaspokojenie potrzeby snu, konieczność regeneracji narasta, a wraz z nią uczucie zmęczenia i znużenia. Wystarczą już trzy nieprzespane noce, aby nasza sprawność psychofizyczna praktycznie zniknęła. Wycieńczony mózg może "wyłączyć się" nawet wtedy, kiedy nie będziemy gotowi mu na to pozwolić i sam zrobi sobie konieczne przerwy. Początkowo bezsenność skutkuje zachowaniem podobnym do upojenia alkoholowego. Człowiek nie jest w stanie prawidłowo kontrolować swoich odruchów, czuje się skołowany i nieswój. Może być również bardziej podatny na nerwy i stres oraz narzekać na problemy z pamięcią. Częstym objawem braku odpowiedniej ilości snu są także silne bóle głowy. Z czasem chroniczne problemy ze snem prowadzą do ogólnego pogorszenia stanu zdrowia i odporności organizmu. Według badań osoby cierpiące na bezsenność odwiedzają swoich lekarzy rodzinnych nawet dwukrotnie częściej niż ludzie w pełni zdrowi. Są także obarczeni dwukrotnie lub trzykrotnie większym ryzykiem zawału serca. Wraz ze stopniowym osłabianiem organizmu rośnie również zagrożenie wystąpienia chorób reumatologicznych oraz udaru. Nawet dwudziestokrotnie zwiększa się także ryzyko depresji. Bezsenność obniża jakość życia i ma bezpośredni wpływ na nasze samopoczucie. Bardzo często jej negatywne skutki są znacznie poważniejsze, niż te związane z innymi chorobami.  

Jak zwalczyć bezsenność?

Walkę z bezsennością warto oprzeć na tak zwanej odpowiedniej higienie snu, czyli unikaniu spożywania kofeiny na co najmniej 6 godzin przed położeniem się do łóżka, rezygnacji z nadmiernego wysiłku fizycznego na trzy godziny przed snem czy też unikaniu korzystania z intensywnych źródeł światła, czyli  komputera oraz telewizora. Dobre efekty daje także kontrolowanie bodźców, czyli skojarzenie łóżka z sennością poprzez korzystanie z niego tylko do snu, unikanie drzemek w ciągu dnia i układanie się wyłącznie wtedy, kiedy czujemy się naprawdę śpiący. Bezsenność pomaga zwalczyć również regularne kładzenie się spać, zwiększenie ogólnej aktywności fizycznej i unikanie konfliktów oraz napięć. Z kolei stres nagromadzony w ciągu dnia można redukować za pomocą odpowiednich preparatów ziołowych lub herbat na uspokojenie, zażywanych na dwie, trzy godziny przed snem. 

O spokojny, zdrowy i głęboki sen należy dbać już na kilka godzin przed położeniem się do łózka, a w przypadku nawracających problemów z zasypianiem całkowicie zmienić swoje nawyki, dbając o odpowiednią ilość ruchu i unikanie niepotrzebnych napięć. Doraźnie warto sięgnąć także po preparaty z melatoniną, które w naturalny sposób skracają czas potrzebny na zaśnięcie. 

Produkt dodany do ulubionych